Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

BO vill förbjuda all reklam till små barn

Publicerat lördag 23 december 2006 kl 11.00

Barnombudsmannen Lena Nyberg anser att reklam riktad till små barn ska totalförbjudas. Små barn ska vara helt fredade från all kommersiell budskap, skriver BO i ett remissvar. Enligt Lena Nyberg bör de gällande reglerna följas strikt, nya lagar ska ge utökad skydd och speciellt bör man komma till rätta med tv-reklam över gränserna.

Alexandra Bergström, sju år, har hittat många förslag till sin önskelista från reklamen i de utlandssända barnkanalerna.

– Barbiespel, en burk polkagrisar, överraskning Barbies häst Tony, sänglampa, Barbietidning, räknar hon upp.

Alexandra tittar gärna på tv-reklam och över hälften av årets önskelista består av olika plastprodukter som marknadsförs just nu.

Enligt barnombudsmannen Lena Nyberg borde hon inte se på någon reklam alls.

Tv-reklam svår att genomskåda
Lena Nyberg anser i sitt remissvar till betänkandet om otillbörliga affärsmetoder att just tv-reklamen är speciellt svår att genomskåda och att lagstiftaren borde pröva möjligheten att totalförbjuda även all annan marknadsföring med små barn som målgrupp.

– Min kritik utgår ifrån att jag tycker att barn borde vara fredade från reklam över huvud taget. För ett barn är det väldigt svårt att se skillnad på marknadsföring eller om det är information om en produkt.
– Det är en fullständigt hopplös situation för ett barn som får reklam mellan tv-program att inse att detta är ett sätt att försöka att få barnet att bli intresserat. Barn måste vara fredade från den här typen av marknadsföring.

– Jag önskar att vi skulle få ett europeiskt samarbete där man kunde freda barn mot reklam även i de kanaler som sänds från andra länder. Annars blir reklamförbudet i den svenska televisionen ganska uddlöst.

”Lagen borde tänkas igenom”
– Förvisso kan viss reklam vara underhållande och rolig men det är också så att barn väldigt ofta uppfattar att man blir diskriminerad som kund. Därför är det viktigt att tänka igenom hela lagstiftningen när det gäller både marknadsföring och hur man fungerar som näringsidkare när det gäller relationer till barn.

– Barn behöver naturligtvis i de här sammanhangen behandlas lika utifrån sina rättigheter, men skyddas när det gäller just marknadsföring, säger barnombudsmannen Lena Nyberg.

Men sjuåriga Alexandra vill inte ha bort all reklam utan bara viss.

– Skywalker för det är killgrejer, säger hon.

Kirsi Blomberg
kirsi.blomberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".