Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Krav på alkolås ökar i offentlig trafik

Publicerat söndag 24 december 2006 kl 16.45

Kraven ökar på alkolås i yrkesfordon, bussar och taxibilar, men många som upphandlar offentlig trafik vet för lite om alkolås. Det finns heller inga fastställda kvalitetskrav, utom rekommendationer från trafiknykterhetsorganisationen MHF.

– Vi har redan sett exempel på där dåligt fungerande alkolås har installerats i till exempel kommunala fordon. Där har det fått resultatet att det har dämpat intresset, inte bara i den kommunen utan också i andra kommuner i omgivningen. När man har hört att tekniken inte fungerar, väljer man att avvakta ett tag till, säger MHF:s alkolåsexpert Lars Olov Sjöström som medger att dåliga alkolås kan skada tilltron.

Reagerar på andra ämnen än alkohol
Det har hänt att skolskjutsar och hemtjänstens fordon inte gått att starta för att alkolåset reagerat, trots att föraren var nykter. Vissa alkolås reagerar på andra ämnen än alkohol i utandningsluften, ämnen som kan finnas hos bantare och diabetiker.

– Problemen kan vara dels att de inte mäter rätt, att vi har alkolås som ger godkänt fast det finns alkohol i utandningsluften eller att de har svårt att fungera i våra varierande klimatförhållanden med fukt och kyla, säger Lars Olov Sjöström.

Antalet fordon med alkolås har på några år tiodubblats, och är nu närmare 20 000. Allt fler kommuner, länstrafikbolag och andra uppköpare av offentlig trafik kräver att alkolås ska finnas i bland annat skolskjutsar, färdtjänstfordon och bussar.

Förslag till standardkrav kommer till sommaren
Men det saknas fastställda kvalitetskrav för alkolås och intresserade köpare har hittills hänvisats till intresseorganisationen MHF för att få tips. En EU-kommitté arbetar med förslag till standardkrav för alkolås, som väntas till sommaren.

Ett alkolås kostar mellan 6 000 och 16 000 kronor. Om då inte köparen är noga med krav på hur alkolåset ska fungera, så kan det billiga låset bli en dyr flopp.

– Till att börja med har det varit så att kommuner har velat markera att de har tagit sitt ansvar och man har tagit inriktningsbeslut för satsning på alkolås. När man sedan kommer till den konkreta upphandlingen, så är man mer handfallen, säger Lars Olov Sjöström, MHF.

Annika Digréus
annika.digreus@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".