Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svenskarna allt mer givmilda

Publicerat tisdag 26 december 2006 kl 15.39
Tsunamikatastrofen ökade givandet.

Tsunamikatastrofen 2004 fick många svenskar att vilja skänka pengar. 2005 blev ett rekordår med gem miljarder insamlade kronor, en miljard mer än året innan. Och viljan att ge verkar vara fortsatt hög.

– Jag tror att vi har kommit in i en för oss gynnsam trend. Folk är helt enkelt mer givmilda, men det kan man säga att svenskar generellt är, och alltid har varit. Jag tror att vi är ett solidariskt folk. Vi har haft goda år tidigare också, sedan har vi haft lågkonjunkturer som drabbar alla, men generellt sett är vi bra på att ge, säger Johan af Donner, är kommunikationschef på Röda korset.

December är traditionellt sett den månad då vi ger mest. De spontana gåvorna ökar under den månaden.

Företagen ger allt mer
Men för organisationerna som samlar in pengar är det de trogna givarna som är viktigast. Samtidigt märks ett ökat intresse från företagen.

– Man ser framförallt i samband med julen en trend att man gärna ger den här typen av julklapp; ett bidrag till Cancerfonden istället för att kanske få ytterligare en lax eller något annat som julklapp, säger Ursula Tengelin, generalsekreterare för Cancerfonden.

Även Röda korset uppger att företagen står för en allt större andel av de pengar som samlas in.

– Där växer det, jag vill inte säga lavinartat, men inte långt ifrån. Någonstans mellan 10 och 15 procent av våra intäkter kommer från näringslivet. Jag blir inte förvånad om det om två tre år är 20, kanske 30 procent, säger Johan af Donner.

USA inspirerar
Det svenska näringslivet har influerats av länder som USA, där mångmiljardbelopp skänks till välgörenhet varje år. Men trots att det i USA finns fördelar i form av skatteavdrag, som ju saknas i Sverige, ökar alltså gåvorna även här.

Det beror enligt organisationerna inte bara på att det är högkonjunktur utan på att allt fler företag ser gåvor som ett sätt att positionera sig.

– Jag tror också att näringslivet känner att personalen bejakar de här frågorna. Man tycker att det här är ett bra sätt att, om man nu har pengar, kanske välja att fördela pengarna inte bara till idrottsrörelse och kultur, utan även den typ av verksamhet som Röda korset representerar.

Har det kanske också blivit en marknadsföringsfråga?

– Det ska man inte dra sig för att säga. Det är viktigt att omge sig med de rätta varumärkena, säger Johan af Donner.

Sara Hägg
sara.hagg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".