Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Priskrig på teknikprylar

Publicerat onsdag 27 december 2006 kl 08.49

Årets jul- och mellandagshandel kan betyda vinna eller försvinna för butiker som säljer hemelektronik.

För trots att hushållens konsumtion av teknikprylar har ökat kraftigt de senaste åren så gör den stenhårda konkurrensen i branschen att flera kedjor har lönsamhetsproblem.

Nils Bohlin är detaljhandelsanalytiker på Handels utredningsinstitut, HUI.

– Vi har ju under många år sett en stark prispress och det gör att det blir inte så mycket pengar kvar när man är tvungen att möta det ständiga prisfall som det faktiskt handlar om på elektronikprodukter, så många aktörer, kanske de flesta har ganska stora problem att få det att gå ihop.

Trots den köpfest som dom svenska hushållen deltar i just nu, med nya konsumtionsrekord för varje år, så tjänar de stora kedjorna som säljer hemelektronik inte särskilt mycket pengar.

Volymmässigt har försäljningen av mp3-spelare, tv-apparater och annan hemelektronik ökat kraftigt, med runt 20-25 procent per år de senaste åren.

Men samtidigt har priserna på prylarna fallit så mycket att det samlade värden av försäljningen, i kronor räknat faktiskt sjönk förra året med motsvarande en procent, enligt HUI: s statistik.

Den stenhårda konkurrensen kan också märkas i allt tuffare marknadsföring från de stora kedjorna.  El-giganten, nyetablerade Mediamarkt, Siba och Netonnet är alla inblandade i rättsprocesser i Marknadsdomstolen som gäller påståenden i annonser om vem som har lägst priser eller störst sortiment.

Vinnarna i priskriget är naturligtvis konsumenterna som får billigare varor, men förr eller senare kommer det kräva sina offer.

Tidigare i år gick de förlusttyngda Powerbutikerna ihop med Expert och Sibas ägare, familjen Bengtsson har köpt in sig och blivit största ägare i Netonnet som också redovisat förluster under året.

Nils Bohlin på Handels utredningsinstitut tror att fler affärskedjor kan komma att slås ut.

– Ja, jag tror ju det att om alla fortsätter att göra ungefär samma sak och försöker bräcka varandra med låga priser då kommer kanske någon inte att klar det. Det är väldigt svårt att säga vem men det är så med väldigt många marknader att gör många samma sak så blir det ett väldigt fokus på priset.
– Ett sånt fokus kan leda till sammanslagningar, det kan leda till uppköp, det kan leda till att någon tvinga dra sig ur i någon form, säger han.

Erik Boman
erik.boman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".