Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tyska städer portförbjuder äldre bilar

Publicerat torsdag 28 december 2006 kl 06.00
Körförbud till sommaren.

När nya avgasbestämmelser träder i kraft i Tyskland nästa år får miljontals bilar körförbud i tyska innerstäder. Stuttgart blir den första staden att införa Europas hårdaste avgasnormer.

– Sex cylindrar, 230 hästar, hör du soundet? frågar Ingo, när han stolt sitter i sin Jaguar XJ40 årsmodell 92.

Men hur mycket Ingo än polerar och sköter sin gröna klenod får han nästa år inte längre köra den i vissa tyska städer. Den är för gammal i och med att den är över tio år.

– Det är galet. De förbjuder ju de bästa bilarna, säger han.

Stuttgart först ut
I sommar träder förbudet i kraft i Stuttgart. Sedan följer Karlsruhe, München, Düsseldorf och Köln.

Bakom de nya stränga avgasnormerna finns EU:s regler för luftkvalitet. Den stad som har en luft som är så smutsig att EU:s gränsvärden överskrids mer än 35 dagar per år, måste vidta åtgärder.

Det är främst de gamla dieselbilarna som man i Tyskland vill få bort. De spyr ut cancerframkallande partiklar, men när man nu höjer kraven drabbas även bensinbilar från mitten av 90-talet och bakåt.

Bilvänner protesterar
Miljöorganisationer jublar, medan den tyska motsvarigheten till svenska Motormännen, ADAC, protesterar.

– I grund och botten är det orättvist, man tvingar människor att köpa ny bil, säger Maximillian Maurer.

Han uppskattar att sju miljoner fordon kommer att omfattas av körförbudet.

Det är upp till varje stad att bestämma över detaljerna, till exempel de undantag som bland andra ADAC kräver: undantag för veteranbilar, och för bilägare som bor i stadskärnorna.

– Vi får se, vi har inte bestämt det än, säger Carl Frans, informationschef i Stuttgart.

Men sätter staden upp skyltar och erbjuder parkeringsplatser vid infarterna.

Köpte ny bil
Själv har Carl Frans sålt sin gamla Volvo från 1991, berättar han. Det är bättre än att försöka komplettera med en ny katalysator för att klara den nya normen.

Så vad kommer att hända med Ingos gröna Jaguar? I Berlin träder förbudet i kraft först 2008.

– Sälja? Aldrig i livet! Den får bli min andrabil, den jag kör på autobahn med, säger Ingo.

Kristian Åström, Berlin
kristian.astrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".