Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Större sluss i Södertälje kan minska risken för översvämning

Publicerat torsdag 28 december 2006 kl 06.00

Den mångåriga tvisten kring slussen i Södertälje ser nu ut att få en oväntad vändning. Hamnarna, som vill att slussen vid inloppet till Mälaren ska byggas ut, får draghjälp av den statliga sårbarhetsutredningen, som menar att utflödet ur Mälaren måste byggas ut för att klara översvämningshoten.

När de största båtarna idag går igenom slussen finns det inte mycket utrymme kvar.

– Slussen är 135 meter och bredden är drygt 19 meter, så det rör sig om en meter på varje sida i bredd. Mer är det inte, säger Janne Westvall, som dirigerar fartygstrafiken i slussen i Södertälje.

Enda vägen in
Genom slussen i Södertälje passerar varje år runt 4 000 fartyg med last på väg till hamnarna inne i Mälaren. Slussen är den enda vägen in, och hamnarna har under flera år kämpat för att slussen ska byggas ut, så att större fartyg ryms.

– De fartyg som byggs idag är större än vad slussmåtten är. Såväl containerfartyg som tankfartygen är större, för att man ska kunna köra rationellt. Många företag är beroende av att hamnarna är effektiva och att vi utvecklar verksamheten i takt med att industrin utvecklar sin verksamhet. Så slussen är central för vår det, säger Patrik Åman, vd för Mälarhamnar som äger hamnarna i Köping och Västerås.

Frågade regeringen
Slussen i Södertälje ska renoveras nästa år för runt 100 miljoner kronor. Sjöfartsverket har beräknat att det kostar ytterligare 400 miljoner att bygga ut slussen, men Sjöfartsverket kan inte stå för kostnaden och har därför ställt frågan om regeringen kan skjuta till pengar.

Beslutet kan nu komma att påskyndas. Delbetänkandet från klimat- och sårbarhetsutredningen konstaterar nämligen att dagens kubikmeterutflöde från Mälaren är för litet för att klara översvämningshoten, och att en större sluss kan vara räddningen.

När utredningen läggs fram hösten 2007 ska det finnas med ett förslag på vem eller vilka som ska stå för utbyggnaden av slussen i Södertälje.

”Det tackar vi för”
Patrik Åman på Mälarhamnar tycker inte att hamnbolagen ska vara med och betala, han menar att större fartyg också betyder större kostnader för hamnarna.

– Vi måste förstärka kajer, hamnplaner, kraninvesteringar. Vi drar vårt strå till den här stacken. Vi och våra ägare investerar i den här verksamheten.

Nu kanske ni får oväntad draghjälp från den här sårbarhetsutredningen och risken för översvämningar?

– Ja, det tackar vi för, säger Patrik Åman.

Daniel Sundbaum
daniel.sundbaum@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".