Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Utredare förordar bygge av Citybanan

Publicerat fredag 29 december 2006 kl 11.10
Bil- och järnvägstrafik trängs på Centralbron i Stockholm.

Uppdaterad 16:48
Regeringens utredare förordar ett bygge av Citybanan genom Stockholm. Detta i stället för det så kallade Tredje spåret.

Bara några dagar efter att regeringen tillträdde i höstas kom beskedet att Citybanan skulle bli för dyr och ta för lång tid. Ett tredje spår ovan jord framhölls i stället som billigare och skulle fortare stå färdigt.

Regeringen tillsatte en snabbutredare som skulle titta på möjligheterna.

Inte det önskade beskedet
Men beskedet från utredaren, Hans Rode, var kanske inte det regeringen ville ha; Hans Rode slår nämligen fast att ett spår ovan jord skulle ta lika lång tid att bygga som Citybanan, och att Citybanan, även om den blir dyrare, har klart bättre förutsättningar att klara tågproblemen genom Stockholm. Den skulle dessutom ge stora utvecklingsmöjligheter för hela Mälardalen och Östergötland, enligt Hans Rode.

– Det vi har kommit fram till, och det jag har föreslagit och lämnat till ministern är att jag gör bedömningen att Citybanan har betydande fördelar jämfört med Tredje spåret. Det går att växa, man får ytterligare kapacitet som svarar mot behovet. Det påverkar inte Riddarholmen. Andra fördelar när det gäller storregionen finns med i det här förslaget, säger utredaren Hans Rode.

Båda alternativen dyra
Hans Rode visar i sin utredning att en ytspårslösning går att genomföra, men också att den blir dyr, ungefär 6,5 miljarder kronor. Samtidigt skulle den ta lång tid att bygga, om inte längre tid än Citybanan.

Citybanan beräknas kunna bli klar 2017, senare än man tidigare räknat med. Banan blir också dyrare än man tidigare trott: 15,9 miljarder istället för runt 14 miljarder.

Kapaciteten för Citybanan beräknas i framtiden kunna bli max 50 tåg per timme jämfört med ytspårslösningen på 34 tåg per timme. Idag klarar den så kallade getingmidjan max 24 tåg i timmen.

Fler kan få betala
Diskussionen om en lösning för alla problem med tåg genom Stockholm har pågått länge. Idag går alla fjärr-, region- och pendeltåg på de två spåren, och bygget av Citybanan, som ska ta över pendeltågstrafiken, har redan kostat 1,5 miljarder kronor.

Så här långt saknas drygt 5 miljarder för att få projektet att gå ihop, och Hans Rode menar att man nu kan slå fast att Citybanan är så bra och fördelaktig för hela Mälardalen att hela regionen bör vara med och finansiera den.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson var en av dem i regeringen som ville undersöka ytspårslösningen och ifrågasatte Citybanan.

– Jag tror att det är viktigt att tänka på att vi ska ha kommunikationer som fungerar för Stockholms kommuninvånare, för länet och för en betydligt större region som Rode också mycket tydligt markerar, säger hon idag.

Och han markerar att det kan bara Citybanan ge?

– Han markerar att om vi ska tänka tillväxt och utveckling i en större region så ska vi också inkludera Östergötland och mycket tydligare Mälardalsregionen.

Innebär det att ytspåret nu är lagt till handlingarna och att ni fokuserar på Citybanan?

– Regeringen har fått utredningen på sitt bord idag med två tydliga alternativ. Nu kommer regeringen med skyndsamhet att ta sig an den här utredningen, säger Åsa Torstensson.

Mari Forssblad
mari.forssblad@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".