Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tredubbling av miljötaxibilar på ett år

Publicerat fredag 5 januari 2007 kl 06.10

Antalet miljöbilar inom taxibranschen har mer än tredubblats på ett år. Nästan hela ökningen har skett i Stockholm och förklaringen är framför allt fördelar vid kösystemet på Arlanda för miljötaxibilar, enligt Svenska Taxiförbundet.

På Luftfartsverket är man nöjd med resultatet av att miljötaxi får förtur.

– Det är en jättepositiv utveckling för miljötaxi. Visionen är att alla taxibilar ska vara miljötaxi 2010 och det går snabbt ditåt, säger Åsa Sahlqvist som är tillförordnad miljöchef på Luftfartsverket i Stockholm.

Hösten 2005 fanns det 30 miljötaxibilar knutna till Arlandas kösystem, i november förra året var det ungefär 600.

I hela Sverige fanns det 300 miljötaxibilar hösten 2005 och 1 000 hösten förra året. Nästan hela ökningen har alltså skett i Stockholm.

Går snabbare att få kund
Lennart Hamnered, som är ordförande i Svenska taxiförbundet, säger att förklaringen till ökningen är att miljötaxibilar får fördelar vid Luftfartsverkets kösystem vid Arlanda, väntetiden på en kund blir ungefär 15 minuter, i stället för över en timme för en vanlig taxibil.

De flesta av miljötaxibilarna kan köras på både etanol och bensin, eller biogas och bensin. För att få behålla köfördelarna som det ger att vara klassad som miljötaxi, måste taxibilarna också köras på just det miljövänligare bränslet till minst 80 procent.

Enligt de kontroller som Luftfartsverket genomför så uppfyllas kravet av över 80 procent av dem som kontrolleras.

Fler mackar ger mer miljöbränsle i tanken
Taxi Stockholm genomför själva kontroller för att se vilket bränsle som miljötaxibilarna körs på och enligt dem så körs miljötaxibilar till över 85 procent på det miljövänligare bränslet.

Men, den andelen skulle kunna öka, om tillgången på miljöbränsle blev bättre.

– Det är ju spridningen på mackarna som är viktig. Vi rör oss över hela Storstockholm och mackarna behöver vara utspridda på ett stort geografiskt område för att vi ska tycka att det är bra, säger Hans Nyström som är miljösamordnare på taxi Stockholm.

Pär Ivarsson
par.ivarsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".