Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nya regler för byte av elleverantör

Publicerat onsdag 10 januari 2007 kl 18.02

Från årsskiftet är det tänkt att konkurrensen mellan elbolagen ska bli tuffare. Bland annat ska det gå snabbare att byta elleverantör.

Johan Öhnell, vd för Telge Energi, tror att de nya reglerna leder till att de små elleverantörerna kommer att ta kunder från jättarna Vattenfall, Fortum och Eon.

– Det kommer naturligtvis göra att konkurrensen blir bättre. När kunderna är aktiva måste bolagen skärpa till sig och det leder till både bättre priser och kundservice, säger han.

Kan få stor betydelse
Från och med i år blir bolag som äger ett elnät skyldigt att informera en nyinflyttad kund om möjligheterna att välja elleverantör. Eftersom så mycket som en halv miljon hushåll flyttar under ett år kan det få stor betydelse.

En annan förändring är att handläggningstiden för ett byte ska minska till 15 dagar.

Fortfarande är det många av landets 4,5 miljoner hushåll som aldrig bytt elleverantör, många har pekat krångliga regler.

Johan Öhnell på Telge Energi tror att de nya reglerna innebär att kunderna nu blir mer aktiva och att det är de mindre, oberoende elbolagen som är vinnarna.

– Den undersökning som görs varje år i december av Svensk Kvalitetsindex visar att de tre stora bolagen fortfarande har väldigt stora problem att hantera sina kunder och att många kunder funderar på att byta.

Kampen hårdnar
Energijätten Vattenfall har runt 585 000 kunder i Sverige. Bolagets privatmarknadschef Per Thorin tror inte på ett stort kundtapp. Men han håller med om att det nu blir en hårdare kamp om kunderna.

– I och med att reglerna för leveranstörsbyte underlättas, vilket vi tycker är väldigt bra, får vi ökad konkurrens, och då får vi se om ett halvår eller ett år vem som är bäst.

Så du ser ingen risk för att ni kommer att tappa kunder när det blir lättare att byta?

– Man ska alltid vara ödmjuk och det finns alltid en risk. Men vi har ganska stor tillförsikt till att våra erbjudanden är bra ur ett kundperspektiv, säger Per Thorin.

Sören Granath
soren.granath@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".