Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dubbdäck river upp hälsofarliga partiklar

Publicerat onsdag 10 januari 2007 kl 16.45
Farligt för hälsa och miljö.

Användningen av dubbdäck på svenska vägar måste minskas kraftigt av miljöskäl. Det kräver Vägverket. Orsaken är flera larmrapporter om hälsofarliga partiklar som rivs upp av dubbarna, ett lika stort hälsoproblem som avgaserna, enligt verket.

– Partikelhalterna över huvud taget är ett folkhälsoproblem, så mycket vet vi, och vi tror att också dubbdäckspartiklarna är ett stort hälsoproblem och därför vill vi få ner dubbdäcksanvändningen, säger Vägverkets miljödirektör Lars Nilsson.

Flera mätningar har den senaste tiden visat hur framför allt dubbdäck river upp stora mängder hälsofarliga partiklar i stadsluften, dels från asfalten, dels från själva däcken.

Extra tydligt på barmark
Enligt Vägverket är luften till och med sämre än i storstäder på kontinenten. Just en sådan här vinter med barmark i nästan hela landet blir problemet extra tydligt.

Av tradition har svenskarna sett dubbdäck som en viktig trafiksäkerhetsåtgärd, men Lars Nilson anser att det nu rent samhällsekonomiskt måste ställas mot både miljö- och hälsoaspekter.

– Dubbdäcken har vissa trafiksäkerhetsfördelar till exempel när det är dold halka, men de nya vinterdäcken i kombination med antisladdsystem är ett väldigt bra alternativ till dubbdäck, säger Lars Nilsson.

Dubbfria alternativ
Enligt Vägverket kan de flesta svenskar klara sig med dubbfria alternativ utan att tulla på säkerheten, och vill därför nu ha ner dubbdäcksanvändningen från dagens 70 procent till närmare 20 procent.

Det finns samtidigt en debatt om både förbud och avgifter, men Lars Nilsson hoppas ändå på att information ska få svenskarna att tänka om frivilligt.

– Norrmännen har infört en form av dubbdäcksavgift som har varit ganska lyckosam och det finns också förbud eller kraftiga restriktioner i många länder mot dubbdäck. Jag tycker att det är för tidigt att föra den diskussionen nu därför att jag, precis som alla andra, har vant mig vid att dubbdäck är det som man ska använda på vintern. Att då omedelbart när man får ny kunskap och forskning prata om restriktioner tycker jag är för tidigt, säger han.

Om inget av detta hjälper kan den diskussionen bli aktuell då?

– Den diskussionen finns ju lite varstans i samhället, men jag tycker att det viktigaste nu är att få ut den nya kunskapen.

Daniel Rundqvist
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".