Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Köpcentrum bidrar till växthuseffekten

Publicerat torsdag 11 januari 2007 kl 07.32
Bilen kan vara nödvändig för att nå ett köpcenter.

En tredjedel av all detaljhandel sker idag i landets 338 köpcentrum. Men många stormarknader ökar bilismen och bidrar till växthuseffekten, tycker Svenska naturskyddsföreningen.

Stormarknader är både bra och dåliga, tycker konsumenten Anita Borg i julhandeln.

– De är bra på det viset att de har ju allt, så man behöver inte springa runt. Men vissa grupper har inte en chans att ta sig dit, som äldre, säger hon.

Bidrar de till växthuseffekten till och med?

– Det ligger nog mycket i det, men hur ska man kunna stoppa utvecklingen, det är ju näst intill omöjligt.

Koncentrerad handel
Detaljhandeln i Sverige blir allt med koncentrerad. Redan idag omsätter landets 338 köpcentrum 140 miljarder kronor. Och ytterligare 59 köpcentrum planeras.

Den här utvecklingen oroar Svenska Naturskyddsföreningen, som försöker hindra utbyggnaden av det man kallar ”externa köpcentrum”, sådana som ligger utanför bebyggelsen och dit man egentligen bara når med bil.

– Då ökar utsläppen, det vet vi, och det är vetenskapligt fastställt att utsläppen av koldioxid ökar från biltrafiken och det bidrar bland annat till växthuseffekten. Sedan blir det också jättejobbigt för alla äldre, funktionshindrade, som inte har någon bil, som har svårt att ta sig till de här platserna.

Kräver skärpta bestämmelser
Naturskyddsföreningen vill skärpa tillståndsgivningen för nya köpcentrum som ligger externt. Plan- och bygglagen är för svag här. I stället borde länsstyrelserna få göra en miljöprövning innan det får byggas. Enligt Jens Forsmark, är det få kommuner som är kritiska till en ny stormarknad.

– Lokalt sitter många kommunalråd och kommunaktiva och ser att nu har vi chansen att få en investering till vår kommun här. Då är det jättesvårt att ställa krav på var de här affärerna lokaliseras, utan man böjer sig ofta och tar emot de förslag som kommer på lokaliseringen, säger Jens Forsmark.

Mössan i hand
Vad är det då som driver den här utvecklingen mot allt fler köpcentrum? Naturskyddsföreningens Jens Forsmark håller inte alls med om den förklaring som Stina Samuelsson på branschföretaget Centrumutveckling har.

– Det är alltid konsumenten som är den som avgör om en handelsplats kommer att bli vinnare eller inte och då gäller det att erbjuda det som konsumenterna vill ha, säger hon.

– Men det är ju tvärtom att konsumenterna handlar där affärerna finns. Här är handelns intressen helt överhand. Kommunerna står med mössan i hand och styr inte ett dugg.

Lars-Erik Backman
lars-erik.l.backman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".