Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Regelbrott orsakade dödsolycka i lastrum

Publicerat fredag 12 januari 2007 kl 12.00

Brott mot väl kända säkerhetsregler orsakade dödsolyckan i Helsingborgs hamn i november i fjol då en person omkom och tolv skadades av giftgaser i samband med lossningen av ett fartyg. Det visar Sjöfartsinspektionens utredning.

Fartyget Saga Spray skulle lossas på träpellets och det är ett känt faktum att gaser kan bildas i lastrum.

– Man har på ett flagrant sätt åsidosatt de regler som finns ombord och de regler som finns i regelverken, säger Sten Andersson, haveriutredare.

Brister i säkerhetsrutiner
Det var den 16 november 2006 som en besättningsman, utan vare sig säkerhetslina eller gasmätare, beordrades att gå ner i fartygets lastutrymme. Han kom inte upp igen och det var vid räddningsarbetet som ytterligare sex personer skadades av giftiga gaser.

Enligt Sjöfartsinspektionen råder det inga som helst oklarheter kring vilka regler som gäller vid lossning. Luften i lastutrymmen skall mätas innan lossning tillåts och den som mäter gaserna skall dessutom ha säkerhetslina. Det vet både rederier och hamnar, men de här reglerna följdes ändå inte.

– Det tycker jag är förvånande, säger Sten Andersson.

En sådan här olycka ska inte behöva hända igen?

– Nej, men trots det så hände det igen för en tre-fyra veckor sedan uppe i Skelleftehamn, en precis likadan olycka. Där var inget stuveri inblandat men det var en matros som gick ner i ett sådant här utrymme och omkom.

Enligt Sjöfartsinspektionen kan det vara så att besättningsmän och stuveriarbetare inte har klart för sig hur fort man kan bli förgiftad och medvedslös av gaser i ett lastutrymme.

”Bara ett andetag”
– Det går väldigt fort, det tar bara ett andetag eller två, säger Sten Andersson, haveriutredare.

Sjöfartsinspektionens utredning skall nu spridas till samtliga hamnar i landet för att ytterligare betona vikten av att säkerhetsreglerna följs. I Helsingborgs hamn har man nu ändrat sina rutiner.

– Vi har nya rutiner idag och vi har egna instrument så vi dubbelcheckar allting. Med de tidigare rutinerna var det så fartygets personal skulle tala om för oss att det var klart att gå ner i lastrummet. Det gör inte vi idag utan när fartygets personal talat om att de har gjort sitt, så gör vi sedan vårt, säger Per Olof Jansson, vd Helsingborgs hamn.

Jens Ericson, Malmö
jens.ericson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".