Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svenska konsumenter ska bli medvetna

Publicerat tisdag 16 januari 2007 kl 07.32

Svenska konsumenter ska höja rösten de närmaste åren. I dag är det bara några hundra personer som är enskilda medlemmar i en konsumentorganisation. Men om tio år siktar Sveriges Konsumentråd på att ha 500 000 medlemmar. I dag råder en viss osäkerhet om konsumenternas styrka.

– Det finns väl något som heter konsumentombudsmans eller något. Jag är väldigt borta när det gäller sådant, säger Ulrika Filobelli.

– Om jag vore jättearg skulle jag ringa till konsumentombudsmannen. Jag tror att det är många som inte orkar gå tillbaka, så på det sättet är man väl svag när det gäller sina rättigheter, säger Helena Flodström.

I dag är svenska konsumenter rätt dåligt organiserade. Visserligen finns två paraplyorganisationer Sveriges Konsumentråd och Sveriges Konsumenter i Samverkan, men de har bara ett hundratal, respektive 700 enskilda medlemmar.

Ändring sker
Men nu ska det bli ändring, säger Konsumentrådet som har 29 organisationer bakom sig, men som nu ska starta en långsiktig kampanj för att enskilda konsumenter ska bli medlemmar.

Här spelar det stor roll att man tagit över Konsumentverkets tidning Råd och Rön, säger generalsekreteraren Jan Bertoft.

– När vi har diskuterat vilka visioner vi ska ha har vi kommit fram till att någonstans mellan 300 och 500 000 medlemmar bör vi kunna vara om tio år ungefär, säger Jan Bertoft.

Konsumentrådet ser förebilder både i Danmark och i Holland för hur man ska organisera sig. Just i Holland är medlemskapet också uppbyggt kring en tidning.

Bättre konsumentbevakning av EU
Det krävs en bättre konsumentbevakning av EU, tycker Jan Bertoft. I dag beslutas 80 procent av konsumentlagarna i Bryssel.

Behovet av en stark konsumentrörelse är enormt

– Vi har ett väldigt stort underskott på konsumentinflytande. Näringsliv och politik är rikt representerade och har stora resurser. Det finns väldigt många råd, styrelser och organ av olika slag där beslut fattas över konsumenternas huvuden, säger Jan Bertoft.

En stark konsumentrörelse med hundratusentals medlemmar kan rentav fungera förebyggande tror Jan Bertoft, då får handeln en helt annan respekt för konsumenterna.

– Marknadsekonomin förutsätter starka och medvetna konsumenter som trycker på. Vet de om att konsumenterna är starka och medvetna så kommer de att agera på ett annorlunda sätt, nu kör de i många fall över konsumenterna, säger han.

Lars-Erik Backman
lars-erik.l.backman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".