Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stor brist på busschaufförer

Publicerat tisdag 10 september 2002 kl 05.00
Det råder stor brist på busschafförer runt om i landet. I ett krismöte under måndagskvällen mellan representanter från staten, fack och bussbolag kom man överens om att fler bussförare måste utbildas, och att fler måste heltidsanställas. Men det kommer att kosta mer för bussbolagen, som ofta pressat sina kostnader i upphandlingar.
Senaste tiden har bristen på busschaufförer blivit extra tydlig i Stockholmsområdet, till exempel så ställdes 34 turer in under morgonrusningen i Nacka och Värmdö-området under en dag i förra veckan. Bristen har varit känd i flera år, men först i går kväll möttes näringsminister Björn Rosengren, representanter från bussbolagen, fackförbund och Arbetsmarknadsstyrelsen, AMS. De är ense om att fler måste utbildas till bussförare, och det kommer att rymmas inom AMS:s budget för bristyrken. Omkring 12 000 behöver utbildas de närmsta åren. På sikt kan det även bli utbildningar på gymnasienivå. – Kvaliteten på utbildningen måste öka. Det måste ju till. Folk som är i bussbranschen nu, många av dem söker sig därifrån av de som har möjlighet. – Det är kris, man måste göra något nu, säger Robert Westberg, ombudsman på Kommunalarbetareförbundets trafikenhet: Totalt finns omkring 27 000 bussförare i landet, 19 000 arbetar heltid. Och stat, bransch och fack menar också att bussbolagen måste erbjuda fler heltidsanställningar för att få fler busschaufförer. Men det kommer att kosta mer, vilket kan bli ett problem eftersom bussföretagen ofta pressat sina kostnader för att vinna i en upphandling. – Det man gjort nu är att man pressat sina egna anbud som man lämnat på den trafik man ska köra. Man har lagt dem så lågt så att man klarar inte av att överanställa, eller utforma tjänsterna på ett positivare sätt, så det blir deltidstjänster och mycket deltidsanställda, säger Robert Westberg ombudsman på Kommunalarbetareförbundets trafikenhet. Men hur ska man komma tillrätta med det? – Man får vara beredd på att lägga högre anbud, och sedan ta en överkostnad, svarar Robert Westberg. Och så här säger ordförande för Bussbranschens riksförbund Klas Olofsson. – Jag tror inte att någon medvetet gått ner i pris, men man kanske har varit överoptimistisk ibland, och det har ju också det ekonomiska utfallet den senaste tiden visat, säger Klas Olofsson.
Helena Jansson., Ekot
Fakta/ Bussförare • I Sverige finns runt 27.000 bussförare. Av dessa arbetar 19.000 heltid och 8.000 deltid eller som timanställda. • Av dessa är 19 procent, eller 5 000 personer, kvinnor. • Merparten av bussförarna är medlemmar i fackförbundet Kommunal. • Medellönen för kommalanställda bussförare var år 2000 14 789 kronor per månad. För bussförare anställda inom landstinget var medellönen samma år 15 166 kronor.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.