Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Naturex misstänks ha förfalskat bevis

Publicerat onsdag 24 januari 2007 kl 05.30

Konsumentombudsmannen polisanmäler hälsokostföretaget Naturex för grov urkundsförfalskning. Enligt enligt Statens kriminaltekniska laboratorium hat Naturex lämnat manipulerade ljudinspelningar som bevismaterial till Stockholms tingsrätt.

Så här låter ett av de säljsamtal kostföretaget Naturex använde som bevismaterial i Stockholms tingsrätt:

Försäljare: Vill du mot förmodan inte ha fler försändelser behöver du bara ringa till vår kundtjänst inom 14 dagar från att du får ditt paket. Det är väl okej, Ingegerd?

Kund: Ja.

Försäljare: Men då tackar jag för mig. Hoppas du får en fortsatt trevlig kväll.

Misstänkta klipp
Åtminstone tre av Naturex inspelningar är manipulerade, säger Håkan Bergstedt på SKL i Linköping som analyserat materialet åt Konsumentombudsmannen, KO.

KO misstänker att det är kundernas nej tack som klippts bort ur säljsamtalen.

– Vi har konstaterat att det förekommer klipp i materialet som tyder på att det har manipulerats så att man får intrycket av att den här personen har beställt varan.

Hur ofta får ni sådana här jobb?

– Det här är ganska nytt för oss. Det verkar vara en ny form av bedrägeri som har kommit. För närvarande har vi tre aktuella ärenden som är gjorda på ungefär samma sätt, säger Håkan Bergstedt.

Naturex har rekordmånga anmälningar hos Konsumentverket för sitt sätt att skicka ut obeställda kostpiller och äppelcidervinäger och sedan fakturera hushållen.

KO vill stoppa Naturex metoder
Konsumentombudsmannen har länge försökt stoppa Naturex säljmetoder, som Stockholm tingsrätt i somras förbjöd med ett vite på 200 000 kronor. Men bolaget har överklagat till Hovrätten och fått prövningstillstånd.

Bakom Naturex står fåmansbolaget ICC Scandinavia vars fyra underbolag tillsammans dragit på sig nära 500 anmälningar hos Konsumentverket de senaste åren.

SKL:s upptäckt av förvanskade inspelningar leder nu till att KO polisanmäler Naturex ICC Scandinavia för brukande av osann urkund och grov urkundsförfalskning, som kan ge sex års fängelse.

”Det är förnedrande”
Tillförordande konsumentombudsmannen Håkan Sandesjö menar att Naturex har satt lurendrejeri i system.

– Man tvingas in i ett slags kundförhållande som man inte har velat ha. Dessutom orsakar det kunden extra besvär att skicka tillbaka och returnera varor eller att man tvingas att betala något man inte beställt. Det är förnedrande, helt enkelt. Dessutom är den här telefonförsäljningen och marknadsföringen väldigt aggressiv. Man pratar fort, man pratar otydligt och människor har svårt för att värja sig mot den här typen av marknadsföring.

Hur upptäcktes det här?

– Det var en ren slump. En av våra anställda lyssnade på bandet och tyckte att det här verkade inte riktigt rätt. Att förvanska bandinspelningar är illa nog. Att man dessutom vilseleder domstolen, det är mycket allvarligt. Nu är det upp till polismyndigheten att göra en utredning och se om man kan hitta någon person som kan svara för det här.

Hur ser du på Naturex som företag? Hur skulle du vilja beteckna det?

– Bondfångeri, säger Håkan Sandesjö.

Så här bemöter Johan Lundström, vd på Naturex ICC Scandinavia, kritiken:

– Ingen kommentar tack!

Ekot har också varit i kontakt med en av bolagets styrelseledamöter, som säger sig se allvarligt på anklagelserna och vill att de ska utredas vidare.

Per Gulbrandsen
per.gulbrandsen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".