Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Valfria arbetstider mot busschaufförbrist

Publicerat tisdag 10 september 2002 kl 12.53
Den stora bristen på bussförare gör nu att en av de största bussföretagen i landet, Busslink, inför ett nytt system för busschaufförerna att själva välja sina arbetstider.
Såväl bussbranschen som staten och fackförbund är ense om att bristen på busschaufförer är stor. Swebus, Linjebuss och Busslink är de tre största bussföretagen och tillsammans har de hand om hälften av landets kollektivtrafik, och Busslink har just startat ett projekt i Lidingö utanför Stockholm för att få sina bussförare att stanna kvar och att locka till sig nya. Alla förare ska själva kunna bestämma sina arbetstider. Idag får bara de som jobbat längst göra det. ”Många har jobbat länge” – På Lidingö har många jobbat väldigt länge och där är man alltså nybörjare till man har jobbat en 15-20 år. Det kan ju vara så att man får vänta så länge tills man till exempel blir lördag-söndagsledig, och det känns ju för många som en ouppnåeligt lång tid, att få ledigt på helger, säger Kerstin Hultsten som är trafikområdeschef på Busslink Lidingö. Det behövs omkring 12 000 nya bussförare i Sverige de närmaste fyra åren. Vid ett möte på måndagskvällen möttes näringsminister Björn Rosengren, representanter från bussbolagen, fackförbund och Arbetsmarknadsstyrelsen, Ams. Bristen har varit känd i flera år, och nu har parterna kommit överens om att Ams ska utbilda fler bussförare och att det kräver att bussbolagen erbjuder heltidsanställningar. Utbildningen ska rymmas inom Ams:s budget för bristyrken. På sikt kan det även bli utbildningar på gymnasienivå. Alla ska kunna välja Ofta finns det ingen möjlighet för förarna att helt avstå från de så kallade delade arbetspassen, som innebär att morgon- och kvällsrusningen gör att det blir 3-4 timmars ledigt mitt på dagen för att täcka behovet av kollektivtrafik, men i projektet på Lidingö ska alla förare enklare kunna välja den eller de dagar då man behöver arbeta 8 timmar i sträck. Busslinks projekt för arbetstider ska så småningom börja hos företaget i hela landet för att få fler bussförare.
Helena Jansson

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.