Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bilens årsmodell ingen entydig datering

Publicerat måndag 29 januari 2007 kl 03.00
Svårt att köpa bil.

Det är lätt att bli lurad på årsmodellen när man köper bil i dag. Bilfirmorna anger årsmodell på olika sätt och säljer gärna bilarna som nyare än de egentligen är.

Lisa Windh i Norrköping reste till Stockholm för att köpa vad bilfirman kallade en Peugeot årsmodell 2003. I själva verket var bilen tillverkad i januari 2002.

– Den var årsmodell 2002 fast de sa att det var 2003. Plus att den var avställd. Jag har inte fått någon kompensation för det som har hänt, säger Lisa Windh.

ARN gav Lisa rätt
Det är inte lätt att veta årsmodellen på en bil idag. Enligt Allmänna Reklamationsnämnden har Lisa Windh rätt till 7 300 kronor i prisavdrag för sin bil av årsmodell 2002. Men firman, Ex-Novo i Stockholm, vägrar betala och hävdar att de skrivit fel i annonsen.

– Vi reserverar oss för fel i annonserna. Vi vill ge henne en garanti på två år, säger Månne, försäljare på Ex-Novo.

Men enligt domen i reklamationsnämnden har hon rätt till ett prisavdrag på 7 300 kronor, och det vill inte ni betala. Varför?

– För att vi anser att nämnden har fel.

Sedan Vägverkets avreglering 1999 har tvister kring bilars årsmodell blivit allt vanligare hos Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

– Det skulle vara skönt att slippa de här ärendena, men alla bilfirmor gör olika, säger Torsten Palm på ARN.

Ingen årsmodell i registret
I bilens registreringsbevis anges numera bara tillverkningsdatum och registrering, men handeln använder hellre begrepp som ny, modellår eller till och med årsmodell, ett begrepp som slopades 1999 men som levt kvar.

Begreppen är svåra att reda ut även för en branschman.

– Årsmodell, det var tidigare ett begrepp där man fick byta och kalla bilar för kommande års modell efter sommaren. Modellår, det är egentligen ett marknadsföringsbegrepp där man väljer en viss tidpunkt på ett år att börja kalla en bil för en ny modell, säger Ulf Perbo, vice vd på Bil Sweden.

Varför finns det då fyra olika sätt att ange en bils årsmodell?

– Därför att det finns olika uppfattningar om vilket som är den bästa konsumentinformationen.

Vad tycker du?

– Jag har ingen uppfattning, utan det är biltillverkarna i olika länder som har olika uppfattningar om vad som är rätt sätt att ge en specifikation.

De här snårigheterna innebär goda affärsmöjligheter. Det kan skilja flera år mellan hur den enskilda bilens årsmodell anges.

– Det största problemet är vid inbyte, alltså när kunden kommer tillbaka med sin bil, så får han olika svar från olika bilhandlare om vilken årsmodell det är på bilen, säger David Norrbom, chefsjurist på Motormännen.

Tävlar om att vara först
Årsmodeller har alltså blivit något av en Kiviks marknad. Förvirringen blir inte mindre av att tillverkarna börjat tävla om att vara först med nästa års modeller.

– Det absurda är då att vissa tillverkare, till exempel Volvo, byter modellår redan på våren. Nu i vår kommer de alltså att kalla bilarna årsmodell 2008, säger David Norrbom.

Motorbranschens Riksförbund sitter på två stolar: Vi ser gärna enhetligare årsmodellregler men vill samtidigt att bilhandlarna ska ha frihet vid värdering och försäljning, säger MRF:s vd Per Johansson till Ekot. Medan Motormännens David Norrbom kräver att branschen rensar i årsmodelldjungeln och skaffar enhetliga regler.

– Vi har haft diskussioner med Bil Sweden, alltså importörerna. De har inte varit villiga att hitta en lösning på årsmodellsbegreppet.

Lovar ingenting
Även Allmänna Reklamationsnämnden har tröttnat på hur branschen bollar med årsmodellerna och denna vecka har ARN kallat branschen till plenum om ett regelverk. Men Bil Swedens vice vd Ulf Perbo kan inte svara på om tillverkarna går med på enhetliga regler.

– Det vet jag inte.

Tänker du verka för det?

– Det vet jag inte, säger Ulf Perbo.

Per Gulbrandsen
per.gulbrandsen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".