Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Biståndsprojekt i Baltikum gav få jobb

Publicerat torsdag 12 september 2002 kl 05.18
Sveriges skattebetalare har gett 56 miljoner kronor av arbetslöshetspengar till ett biståndsprojekt i Baltikum. Ett villkor för biståndet var att det också skulle ge många nya jobb i Sverige. I planerna talades det om flera hundra nya jobb. Det blev bara 11.
Det handlar om pengar ur den så kallade Östersjömiljarden, statsminister Göran Perssons omstridda och kritiserade biståndskassa för de gamla kommunistländerna på andra sidan Östersjön. De första 1 000 miljonerna till det här biståndet togs ur budgetens sysselsättningspengar. Det var ett sätt att förankra den nya biståndsidén hos skattebetalarna. Villkoret när de här skattepengarna delades ut till olika biståndsprojekt var nämligen att de också skulle ge jobb i Sverige. Superprojekt Den tidigare kommunikationsministern Ines Uusman och den nuvarande näringsministern Björn Rosengren har gett 56 av de 1 000 miljonerna till ett projekt som gick ut på att köpa in drygt 250 gamla, begagnade bussar i Sverige och skänka dem till bussbolag i de tre baltiska länderna. Då skulle balterna få bättre kollektivtrafik och bussbolagen i Sverige, som sålde de gamla bussarna, skulle tvingas köpa nya bussar, och då skulle det bli 100-tals nya jobb i de svenska bussfabrikerna. Det var ett superprojekt som skulle göra alla glada. Idag vet vi resultatet, bussresenärerna i Baltikum blev glada för de svenska arbetslöshetspengarna, men inte blev det flera hundra nya jobb i Sverige, det blev 11. Siffrorna bygger på redovisningar som finns i offentliga handlingar och rapporter om projektet. Kostade bolaget 300 000 kronor I Tukums, en liten stad sju mil utanför Lettlands huvudstad Riga finns 11 av de begagnade svenska bussarna i biståndsprojektet. Allihop är minst 12 år gamla, en är vrak och används som reservdelslager, och bussbolagets direktör Maris Lipkins berättar att villkoret för att bolaget skulle få de gamla bussarna i biståndsgåva från Sverige, det var att man betalade för tre av dem. Gåvan från Sverige kom med det att kosta bolaget ungefär 300 000 kronor. – När våra resenärer jämför de här begagnade svenska bussarna med våra gamla ryska, säger direktör Lipkins, så är de naturligtvis mycket nöjda. Vill inte sälja bussar Direktör Lipkins säger att hans bolag idag gärna skulle vilja köpa lite fler gamla bussar i Sverige, och också betala lite mer för dem, men det svenska bussbolaget som han har haft kontakt med är inte intresserat av några nya affärer, utan vill tydligen köra slut på sina bussar själv.
Jan Mosander
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.