Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flygbranschen fruktar krig i Irak

Publicerat torsdag 12 september 2002 kl 05.57
Flygbranschen ser ut att återhämta sig efter terrorattackerna mot USA, men ett krig i Irak vore ett dråpslag mot flyget, är uppfattningen inom branschorganisationen Svenskt Flyg.
Ett år efter terrordåden börjar flygbranschen sakta hämta sig efter sin värsta kris hittills. Harald Rosén, generalsekreterare för Svenskt Flyg, tror att flygbranschen till och med kan gå kraftigt uppåt nästa år, men bara om det världspolitiska läget förblir lugnt. – Efter gulfkriget för tio år sedan fick man en tillväxt på 9 procent och bedömningarna nu är att det blir tvåsiffriga tillväxttal för 2003 om inget nytt händer branschen. Nere för räkning En sak som kan hända är att USA:s planer på ett krig mot Irak genomförs. För flygbranschen är fortfarande nere för räkning efter det senaste krisåret. Förra året gick branschen med uppåt 150 miljarder i förlust, och 250 000 anställda förlorade jobben. Ett krig i Irak skulle ytterligare förvärra den situationen, menar Harald Rosén. – Det första som händer är att bränslepriserna går upp. Sedan kommer försäkringsgivarna att dra öronen åt sig igen, när man nyligen kommit tillbaka till något slags krisläge som är kontrollerat – skulle detta ske kommer krigsförsäkringarna sägas upp. Man kommer att få flyga runt när man flyger till Sydostasien, vilket ger högre bränslekostnader genom längre flygvägar. Europeiska bolag hotas Efter händelserna den 11 september förra året har SAS och andra europeiska flygbolag hämtat sig lite snabbare än de amerikanska bolagen, men enligt Harald Rosén skulle ett krig i Irak slå hårdare mot europeiska bolag: – Irakkriget skulle nog påverka mest framförallt Europa och Sydostasien. Problemet just nu är ju att den goda tillväxten ligger just på Sydostasien och den trafik som går förbi Irak och bortöver, långlinjer med höga bränslepriser som påverkar väldigt negativt i ett sådant läge.
Anders Kilander
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.