Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kampen om Östersjöns färjetrafik hårdnar

Publicerat tisdag 30 januari 2007 kl 18.48

Kampen om färjetrafiken på Östersjön blir allt hårdare. Trots hård konkurrens, överkapacitet och låg lönsamhet presenterade rederiet Viking Line på tisdagen en helt ny färja som ska trafikera rutten Kapellskär-Mariehamn.

– Vill man vara med i den här branschen, så måste man förnya sig. För närvarande har vi två nybyggen på gång, samtidigt som vi uppgraderar den befintliga flottan, säger Boris Ekman, vice koncernchef på Viking Line.

Just nu hörs bara surret från fläktarna och generatorerna på ms Gabriella när hon ligger vid Vikingterminalen i Stockholm. Det är ännu några timmar kvar till avgången mot Helsingfors när rederiet ombord presenterar sitt nya fartyg som ska gå den förhållandevis korta rutten mellan Kapellskär och Åland.

För många fartyg till för få passagerare
De senaste åren har det rasat ett stenhårt sjöslag om Östersjön. Grunden till det har varit att det har funnits allt för många fartyg i förhållande till antalet passagerare.

Det första offret i kriget om passagerarna blev Silja Line som efter många års förluster i somras köptes upp av estländska Tallink, en affär som Viking Line in i det sista försökte stoppa.

– Viking Line är det marknadsledande varumärket på Östersjön, men det kombinerade bolaget Tallink-Silja nådde nu en större sammanlagd volym. Det betyder naturligtvis att de får mer stordriftsfördelar, dels på inköpssidan men de får också större kraft på marknaden. Det skulle vi gärna ha sett att det inte inträffade, säger Boris Ekman.

Estländskflaggat ger längre kostnader
I ett slag blev Tallink det största rederiet i Östersjön om man ser till antalet passagerare. Det hopslagna Tallink-Silja Line beräknas få 6,6 miljoner passagerare och eftersom rederiet seglar under estländsk flagg är kostnaderna ungefär hälften av vad Viking Line dras med. Trots det tror inte Boris Ekman på ett nytt priskrig över Östersjön.

– De har låga personalkostnader men har dragit på sig en gigantisk skuldbörda. Det här gör att de knappast är intresserade av att sätta igång ett blodigt priskrig, säger han.

På Redareföreningen tror man att framtiden för Östersjösjöfarten är ljus.

– Därför att fler och fler människor kommer att börja röra på sig och det kommer att bli mer gods som rör sig över Östersjön, säger Håkan Friberg, vd för Redareföreningen.

Patrik Holmström
patrik.holmstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".