Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elkunder kan få dela på miljoner

Publicerat torsdag 12 september 2002 kl 12.03
De svenska elnätbolagen kan tvingas betala tillbaka flera hundra miljoner kronor till sina kunder, sedan man under flera år höjt priserna allt för kraftigt. Det anser Energimyndigheten, som har till uppgift att övervaka prissättningen på elnätmarknaden.
– Vi fann 1999 att många företag hade höjt sina avgifter utan att det fanns några skäl för det och då beslutade vi att förelägga dem, som det heter, att sänka sina avgifter, säger Håkan Heden, överdirektör på Energimyndigheten. Energimyndigheten har granskat nätbolagens prishöjningar mellan 1999 och 2001 och i drygt hälften av de så kallade prisområdena har höjningarna varit alldeles för stora. Det rör sig om flera hundra miljoner kronor, som myndigheten kräver att bolagen ska betala tillbaka. I nästan alla fall har nätbolagen överklagat beslutet till Läns- och Kammarrätten. För Boo Energi, som har 12 000 kunder i Stockholmstrakten kräver myndigheten att man ska betala tillbaka drygt 200 kronor per kund för år 2000. Det skulle vara en katastrof för bolaget, menar styrelseordföranden Olof Samuel. Boo Energi är en ekonomisk förening, som tillhandahåller el till självkostnadspris och Olof Samuel hävdar att små billiga bolag, som höjer från låga nivåer, missgynnas: – Cirkusen började 1999 med att vi blev påhoppade av nätmyndigheten med att vi hade för höga pålägg, men då hade vi startat från ett väldigt låg nivå. Så du menar att ni missgynnas för att ni hade låga priser från början? – Precis, säger Olof Samuel.
Therese Larsson
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.