Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Allt större efterfrågan på biogas

Publicerat söndag 4 februari 2007 kl 15.00

Biogasen står inför sitt verkliga genombrott som drivmedel efter att i flera år hamnat i skuggan bakom etanol, bland annat på grund av få tankställen. Förra året ökade försäljningen av biogas med nästan 50 procent och nu byggs antalet tankställen ut kraftigt.

– Därför att det är miljövänligt och billigt. Det är säkert två-tre kronor billigare milen, säger Anders Helmersson, en av dem som tankar biogas vid mack i Jönköping.

Hur fungerar det att köra på biogas?

– Det är ungefär likadant som att köra på bensin. Man märker ingen skillnad. Och det är mycket trevligare att köra miljövänligt, framför allt när det är billigt.

11 000 fordon körs på biogas
Idag körs drygt 11 000 svenska fordon på biogas, ungefär en femtedel av antalet etanolbilar.

Samtidigt är de tankade volymerna gas idag större än volymerna etanol tack vare att många yrkesfordon körs på just biogas.

Bo Ramberg, som är vd för Fordonsgas, en av de stora aktörerna, tror på ett ordentligt genombrott nu.

– Utvecklingen har varit enormt bra den senaste tiden. Förra året ökade vi försäljningen med 47 procent biogas.

Men debatten handlar ju väldigt mycket om etanol?

– Det har blivit en sådan slagsida i media, och det är bara att beklaga. Vi har väl svårt att ta till oss två olika alternativa drivmedel på en gång. Hade vi haft mångdubbelt fler tankställen så hade vi naturligtvis haft ännu fler kunder, säger Bo Ramberg på Fordonsgas. 

Ingen gas norr om Uppsala
Problemet är att biogasanläggningarna är dyrare att bygga, över två miljoner kronor för en anläggning. Därför har många mackägare istället satsat på etanol. Det nordligaste tankstället för biogas har också varit Uppsala.

Men nu är en ändring på gång. Naturvårdsverket lovade så sent som för ett par veckor sedan statligt stöd till 46 nya tankställen, även norrut, och fler är att vänta.

Regeringen överväger dessutom ett nytt stöd till den som köper en miljöbil.

”Just nu står det och väger”
På miljöorganisationen Gröna Bilister hoppas man också på ett riktigt genombrott för biogasen.

Det största orosmolnet är Volvos planer på att sluta tillverka biogasbilar i höst, säger Mattias Goldman på Gröna bilister.

– Just nu står det och väger. Regeringen har precis satsat pengar på 70 nya biogasmackar, och vi får en bra infrastruktur i hela landet. Men samtidigt har den dominerande tillverkaren hotat med att lägga ned sin tillverkning. Så det kan bli en boom och det kan fortfarande tyvärr också bli ett fiasko.

Men det är lite på tröskeln till ett genombrott som du ser det?

– Absolut. Vi får mackar ända upp till Norrbotten. Vi får nya modeller på marknaden. Och vi har ett oerhört starkt miljömedvetande från bilisterna, som gynnar biogasen, som är det klimatvänligaste bränslet, säger Mattias Goldman på Gröna Bilister.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".