Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nytt förslag om trängselskatt får kritik

Publicerat onsdag 7 februari 2007 kl 07.00
Tas åter i bruk.

Flera av de organisationer som arbetat för införandet av trängselskatter i Stockholmstrafiken är mycket kritiska till det förslag som regeringens utredare Carl Cederschiöld presenterade förra veckan.

Svenska naturskyddsföreningens trafikexpert Magnus Nilsson vill till exempel inte att skatten ska bli avdragsgill för privatbilister.

– Avdragsrätten leder till att trafiken kommer att öka. Det betyder också att lokaltrafiken, SL, kommer att förlora passagerare och säkerligen i storleksordningen 100 till 200 miljoner kronor i intäkter, säger Magnus Nilsson på Naturskyddsföreningen.

Även privatbilister ska kunna dra av
Enligt det förslag som Carl Cederschiöld presenterat ska privatbilister kunna dra av kostnaden för skatten på resor till och från arbetet. Det innebär att det blir billigare att köra och trafiken kommer inte att minska som den annars skulle ha gjort, tror Åsa Romson, miljöpartiet i Stockholm.

– Det som jag absolut skulle motsätta mig är att man inför ett system där folk blir förbannade över att de måste betala och som sedan inte har någon positiv effekt. Man vill ju ha mindre bilar i stan, säger hon.

I Cederschiölds förslag ska pengarna som betalas i trängselskatt gå till en fond som ska användas för att bygga vägar i Stockholmsområdet.

Kritikerna, som vill att pengarna också ska användas till kollektivtrafik, pekar på att det genom avdragsrätten, som gör det billigare för bilisterna, kommer att strömma in extra mycket pengar till vägfonden.

130 miljoner mindre i skatteintäkter
Och det är pengar som staten, landstingen och kommunerna samtidigt tvingas avstå ifrån, eftersom bilisterna får dra av det hela i deklarationen. Enligt Cederschiölds utredning handlar det om 130 miljoner kronor per år.

– Cederschiöld syftar att plocka in så mycket pengar som möjligt av bilister, kommuner och andra och lägga dessa pengar i en fond för att bygga vägar i Stockholmsregionen. Det är ett helt annat syfte än det som vi diskuterade inför folkomröstningen, säger Magnus Nilsson på Naturskyddsföreningen.

Oenigt om skatt eller avgift
Frågan om det hela ska vara en skatt eller en avgift är också föremål för diskussion. Före valet var det många borgerliga företrädare som uttryckte bestämda uppfattningar om att skatten borde bli en avgift som kommuner eller regioner själva skulle kunna fatta beslut om.

Nu bereds frågan i regeringskansliet men Nina Ekelund, kristdemokrat och ordförande i föreningen Borgerligt ja till trängselavgifter, är rädd för att det inte blir så mycket i slutändan.

– Det nämns inte i Carl Cederschiölds delutredning. Det har heller inte antytts bland de frågor han kommer att ta upp i sin nästa utredning, det finns inte med. Här är det viktigt att det blir klart och tydligt att det ska bli en avgift och att man lokalt ska kunna bestämma över pengarna, säger Nina Ekelund, ordförande i föreningen Borgerligt ja till trängselavgifter.

Pontus Mattsson
pontus.mattsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".