Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ökande godstransporter kräver fler miljöåtgärder

Publicerat torsdag 8 februari 2007 kl 05.30
Godstransporterna på vägarna beräknas öka.

EU-kommissionen vill att biltillverkare i Europa ska minska koldioxidutsläppen från nytillverkade bilar från dagens dryga 160 gram koldioxid per kilometer till 130 till år 2012. Men det behövs fler sätt för att minska koldioxidutsläppen, eftersom antalet vägtransporter fortsätter att öka.

– Priset är för lågt, skatterna är för låga på drivmedel, till exempel. Man köper gärna för stor och tung bil som har stor motor och drar onödigt mycket bränsle, säger Larsolov Olsson, som är handläggare på Naturvårdsverket.

Han menar att det måste till mer radikala grepp för att en verklig påverkan på miljön.

Ökning väntas
Godstransporterna på de svenska vägarna beräknas öka med närmare 30 procent från år 2001 till 2020, enligt statliga SIKA-institutet och persontransporterna kommer att öka med nästan lika mycket.

Målet att minska utsläppen av växthusgaser inom EU med 8 procent är snart förbi. Nu diskuterar man att utsläppen ska minska med det dubbla, 15 till 20 procent mellan 2012 och 2020.

Handel med utsläppsrätter, där varje land får en tilldelning av koldioxidutsläpp, men där aktörerna sedan kan handla utsläppsrätter sinsemellan, finns idag för industrin.

Utsläppsrätter diskuteras
Men diskussionerna om en utsläppshandel för transportsektorn har bara börjat. En fråga gäller om det bör vara en gemensam handel för industrin och transporterna, eller två separata handelssystem. Oavsett det är en utsläppshandel för transporter inte självklar, bland annat eftersom branschen anses vara beredd att betala för att få släppa ut mer koldioxid, enligt Larsolov Olsson.

– Vi tror väl kanske att det inte blir någon minskning av koldioxidutsläppen inom just den sektorn genom att transporten är med i handelssystemet. Transporterna har ganska stor köpkraft, så de kan köpa upp utsläppsrätter, så att man får en minskning i andra sektorer, säger han.

För att koldioxidutsläppen verkligen ska minska krävs samverkan. Miljöorganisationerna har fått hjälp från oväntat håll när bilindustrin och till och med företrädare för näringslivet har förordat skatter för att uppmuntra fler att välja miljövänligare alternativ.

Skatter en väg att gå
Och just höjda skatter har visat sig vara mest verkningsfullt för att koldioxidutsläppen ska minska, säger Larsolov Olsson.

– Man kan ju skärpa skatterna, till exempel. Det kanske är det som är mest effektivt. På vägfordonen har vi både fordonsskatt och möjlighet att differentiera skatterna i förhållande till storlek och koldioxidutsläpp från de aktuella bilmodellerna. Det kan göra att man blir mer intresserad av att köpa energieffektiva bilar, säger Larsolov Olsson.

Margareta Svensson
margareta.svensson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".