Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dödsolyckor med lastbilar ökar

Publicerat onsdag 18 september 2002 kl 11.52
Antalet omkomna i olyckor med lastbilar inblandade, fortsätter att öka. Hittills i år har nära 100 personer omkommit i olyckor med lastbilar, vilket är 30 procent fler än under hela förra året.
Trafikforskaren Göran Nilsson vid Väg- och transportforskningsinstitutet anser att det nu är dags att sänka hastighetsgränsen för den tunga trafiken. – Ja, det finns mycket som tyder på att lastbilarna ställer till större problem trafiksäkerhetsmässigt i dag än tidigare, säger han. Under de senaste decennierna har man gjort bilarna bredare, längre och tyngre och dessutom har förarna ökat hastigheten. Detta tillsammans är kanske lite för mycket för trafiksäkerheten att tåla. Radikala åtgärder behövs Det går fort, och de blir allt fler, de tunga fordonen på våra vägar, och även om yrkesförarna sällan själva är orsaken till olyckorna, blir följderna vid en krock stora. Hittills i år har 97 personer omkommit i olyckor med lastbilar, och därför anser Göran Nilsson att något radikalt nu måste ske, som en återgång till den 70-gräns som fanns fram till 1995. – Det skulle kanske inte mildra effekten om det blir en kollission, men det skulle kanske bli enklare att undvika en kollission om det går lite saktare, säger Göran Nilsson. Facket vill sänka farterna Även fackbörbundet Seko, som organsierar vägarbetarna, har tröttnat på de höga farterna efter flera dödsolyckor där just lastbilar kört in i vägarbetsfordon nu i sommar. Karl-Olof Fransson är ordförande för Seko i Sydsverige och hans recept är att stoppa farthållarna i långtradarna. – Det är tre långtradarchaufförer, som har omkommit i här nere i sommar när de har kört in i vägarbetsplatser. Det kan ju vara så att föraren inte är så uppmärksam när han kommer till ett vägarbete utan upptäcker det för sent. I något fall höll föraren kanske på med något annat och upptäckte för sent att han inte kunde bromsa in i tid. Jag att farthållaren är en orsak till olyckor och måste tas bort, säger Karl-Olof Fransson. Dålig trafikmoral Även Vägverket har tidigare slagit larm om en dålig trafikmoral bland många yrkesförare, och så sent som för en månad sedan hotade man med strängare regler för den tunga trafiken om inte en förbättring sker. Roger Johansson som är ställföreträdande trafiksäkerhertschef på Vägverket kan mycket väl tänka sig både förbud mot farthållare och sänkta hastigheter, om det rent lagtekniskt går att genomföra. – Säkerhetsmässigt är det helt klart att sitautionen skulle förbättras. Det jag är lite osäker på är om vi kan klara detta själva i Sverige eller om vi måste ha med oss resten av Europa, säger han. Men i princip tror jag att det är rätt. Är detta en fråga som ni kommer att titta på? – Ja, vi har så stora problem nu, både totalt och med säkerhet kopplad till den tunga trafiken. Vi har inte råd att avstå från att titta på alla förslag. Vi kommer att inventera allt och försöka komma fram till förslag till bra lösningar, säger Roger Johansson vid Vägverket.
Daniel Rundqvist i samarbete med SR Jönköping
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.