Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hjälplinje för psyksjuka nedringd

Publicerat torsdag 19 september 2002 kl 05.30
Den nya jourtelefonen för de som är långvarigt psykiskt sjuka eller som hamnat i akut personlig kris är nedringd. Inte ens hälften av de som ringer kommer fram eftersom verksamheten inte har råd med längre öppettider. Under torsdagen beslutar regeringen om hjälplinjen ska få mer pengar. (Ekot)
– Det här att det är så väldigt många samtal som aldrig kommer fram, det tycker jag är alarmerande för att man tänker om en människa som mår jättedåligt psyksikt och så tänker hon att dit kan jag ringa och få hjälp men så kommer hon inte fram. Och så ringer man en gång till och kommer heller inte fram, de människorna kan nästan bli knäckta av det, säger Hans Kihlström är vice ordförande i styrelsen för Nationella hjälplinjen och också i Riksförbundet för social och mental hälsa, en av de sex föreningar som ligger bakom hjälptelefonen. Hårt tryck första halvåret I april startades Nationella hjälplinjen som är till för den som befinner sig i någon form av psykisk kris, och under detta första halvår har trycket varit hårt. Jourtelefonen är öppen vardagkvällar, då en anställd svarar på samtalen och helgkvällar och -nätter, då två anställda svarar. Hittills har omkring 2 500 personer kommit fram, men det är minst lika många till som aldrig får hjälp. Nya anslagen fastställs under torsdagen Jourtelefonen är ett treårigt projekt och under torsdagen beslutar regeringen hur mycket pengar projektet ska få från Allmänna arvsfonden för det andra året. Hjälplinjen har ansökt om dubbelt så mycket pengar eftersom man vill ha öppet dygnet runt för att kunna ta emot alla samtal. Många kommer aldrig fram Mångdubbelt fler samtal än de 2 500 som kommer fram har registrerats och även om det kan vara samma personer som försöker ringa flera gånger, är det många som alltså inte ens kommer fram. De som ringer till hjälplinjen är långvarigt psykiskt sjuka eller är i akut psykisk kris. Många beskriver sig som utbrända och de kan få råd och tips om vart de kan vända sig för att få vård men det stora flertalet behöver någon att prata med. – Det händer ganska ofta att de ringer tillbaks senare och säger att det här samtalet jag hade med dig igår, det hjälpte mig så jag har tänkt om, säger Katarina Tjust-Häggström, verksamhetschef och projektledare på Nationella hjälplinjen.
Helena Jansson
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.