Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ljus höst för Hennes & Mauritz

Publicerat torsdag 19 september 2002 kl 12.30
Klädkedjan Hennes & Mauritz presenterade på torsdagen sitt resultat för de nio senaste månaderna - och det blev en positiv överraskning.
Företaget rapporterar såväl ökad försäljning som högre lönsamhet. För den danske vd:n Rolf Erikssen har endast vädret varit ett orosmoment. –Höstvädret såg ju ut att kunna bli ett litet problem, men det löste sig i söndags. Då kom ju hösten, så jag ser inga problem, säger Rolf Erikssen. Nya butiker Även H&M:s siffror ger Rolf Erikssen anledning att vara optimistisk. Omsättningen ökade med 15 procent till över 37 miljarder kronor och vinsten med 55 procent till 5,2 miljarder kronor. 46 nya butiker har öppnats och idag har H&M över 800 butiker i 14 länder. Uppåt i Tyskland och USA I Sverige, H&M:s andra marknad, har försäljningen bara ökat med fem procent. Betydligt bättre har det däremot gått på företagets största marknad, Tyskland. Där ökade försäljningen med 12 procent. Bra har det också gått i de senaste länderna för H&M:s etableringar - Frankrike, Spanien och USA. I USA ska H&M öppna 15 nya butiker under året. Det är fler än vad man från början hade planerat. Varierar mera Receptet för framgången är en mer varierad kollektion. För några år sedan dominerades kläddjättens utbud av modeplagg för unga, men det har företaget ändrat på, säger Rolf Erikssen. –Idag är vi trogna mot hela vår kundkrets. Både mot de äldre kunderna och de unga. Det tror jag har hjälpt oss att komma tillbaka.
Eva Stenström
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.