Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Brist på lärare i främmande språk

Publicerat onsdag 25 september 2002 kl 16.50
Snart kommer det inte finnas några lärare som kan undervisa våra gymnasieelever i främmande språk eller naturvetenskapliga ämnen. De blivande lärarna väljer istället att läsa inriktningarna idrott och hälsa, svenska, matematik eller engelska. De kurserna är överfulla – medan till exempel kemikurserna och tyskakurserna står tomma.
– Som jag ser det så är det ett allvarligt samhällsproblem att våra ungdomar inte väljer de ämnena längre, säger Stellan Ranebo som är chef för lärarutbildningscentrum vid Högskolan i Kalmar. Ranebo säger att det är i princip omöjligt att få sökande till inriktningarna franska, tyska, kemi, fysik och biologi i dag. En trend som började för några år sedan, men som bara blivit värre. Förra året fanns det till exempel 125 platser på kemikursen för gymnasielärare i hela landet, och till de platserna sökte 14 stycken. ”Ytterligare försämring” – I år har det ytterligare försämrats, säger Stellan Ranebo. Till kemilinjen för gymnasiet fick vi en sökande. Nu har vi två studenter på den. Jag har kontakt med alla lärarutbildningarna i Sverige, och det är precis samma mönster överallt. Stellan Ranebo talar om en beteendeförändring bland de unga, där de har upptäckt att man klarar sig långt på engelskan och inte känner något behov av att lära sig ytterligare ett språk. Då kan man hellre skippa de relativt tunga studierna på gymnasiet och istället välja ett enklare ämne, och ändå få sina poäng. Och när färre läser ämnena på gymnasienivå så avspeglar det sig även i ämnesvalen på lärarhögskolan. Bristen märks redan Redan nu märks bristen på franska- och tyskalärare och på lärare i de klassiska naturvetenskapliga ämnena ute i våra skolor. – Nära högskoleorterna och i centralorterna, där studenterna vill stanna, har man lättast att rekrytera lärare, säger Stellan Ranebo. Men längre bort är det besvärligare. Man avhjälper det på olika sätt, man använder obehöriga lärare, kompetensutvecklar lärare, kompetensomställer lärare, jobbar på många plan för att lösa detta.
Anna Olofsson
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.