Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vikande annonsmarknad drabbar pressen

Publicerat torsdag 26 september 2002 kl 17.14
I takt med vikande konjunktur faller också annonsmarknaden och det slår direkt mot landets tidningar. Ett stort antal tidningar aviserar nu förluster i verksamheten, vilket leder till besparingar och i vissa fall även nedskärningar. Till och med landets största tidningsägare Bonnierkoncernen, drabbas av nedgången.
– När det gäller upplagorna så är det väl positivt, alla tidningar redovisar en positiv upplageutveckling, men vad gäller det ekonomiska resultatet är det fortsatt tufft, säger Thomas Axén, vd för Bonniers dagstidningsdivision. Hur kommer det sig att det går åt olika håll? – Det är en bra fråga. Att resultatet är dåligt beror till största delen på att annonskonjunkturen fortfarande är svag och merparten av våra tidningar lever på annonsintäkter. Annonsintäkterna har fallit kraftigt under två år och det är klart att det påverkar våra stora tidningar negativt. Att upplagorna utvecklas positivt tar vi som ett tecken på att läsarna uppskattar de tidningar som vi gör, men den goda upplageutvecklingen är inte tillräcklig för att kompensera för den relativt dåliga annonsintäktsutvecklingen, säger han. Om ett par veckor kommer Bonniers med en rapport som visar hur det har gått under årets första åtta månader, och Thomas Axén varken kan eller får kommentera siffrorna på förhand, men enligt tidningen Resumé så står det riktigt illa till. Förra året blev det en förlust på 104 miljoner kronor och i år blir det ännu sämre. Tidningar som Dagens Nyheter, Sydsvenska Dagbladet, Expressen, Göteborgs-Tidningen och Kvällsposten förlorar intäkter när annonsmarknaden viker. DN väntas visa förlust DN beräknas visa en förlust på 175 miljoner, jämfört med en vinst förra året och Expressen, GT och Kvällsposten beräknas göra en förlust på 250 miljoner kronor. Sydsvenska Dagbladet som gjorde en vinst på 142 miljoner förra året hamnar på 25 miljoner i vinst i år. Sparpaket och nedskärningar genomförs just nu på alla tidningar: – Alla tidningar kommer också att minska antalet anställda och det är en process som har pågått under en tid och den kommer att fortsätta, säger Thomas Axén.
Tommy Fredriksson

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.