Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ojämnt i EMU-kampanjen

Publicerat måndag 30 september 2002 kl 13.43
Styrkeförhållandena mellan ja- och nejsidan i den kommande kampanjen inför EMU-omröstningen blir ojämna.
På organisationen Svenskt Näringsliv, som är För EMU, planerar man en storsatsning i höst för att övertyga om eurons alla fördelar. Hur mycket pengar Svenskt Näringsliv tänker lägga på sin kampanj, varken vill eller kan man säga idag. Inte heller finns det någon siffra på hur mycket dåvarande SAF och Industriförbundets kampanjer kostade inför folkomröstningen om EU 1994. Den gången klagade Nej-sidan högljutt på att man hade betyligt mindre resurser - enligt folkrörelsen Nej till EU hade ja-linjen 20 gånger så mycket pengar - eller 1 miljard mot nejkampanajens futtiga 50 miljoner. Och hos Nej till EU, planeras nu en betydligt billigare kampanj än Svenskt Näringsliv. Eftersom det inte finns något riksdagsbeslut om en folkomröstning - finns det heller inga statliga kampanjbidrag att få ännu. Och NEJ till EU finansieras helt av de 3000 medlemmernas årsavgifter och gåvor. Man har därför inte råd att dela ut gratis informationsmaterial eller att hålla huvudkontoret i Göteborg bemannat, säger Nej till EU:s ordförande Ingela Mårtenssonm till Ekonomiekot. Therese Larsson
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.