Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Motstånd mot grönare bilbränsle på mackar

Publicerat torsdag 3 oktober 2002 kl 06.00
Inom tre år ska det finnas alternativa drivmedel till bensin att tanka på mackarna i Sverige. Det kravet har miljöpartiet fått igenom i uppgörelsen med socialdemokraterna. Men kravet på mackarna är omöjligt att genomföra, tycker många bensinhandlare.
– Om vi måste investera i nya pumpar så blir det ju en dyr investering. Och det finns ju inget kundunderlag för det i dagsläget, säger Daniel Bäckström, som arbetar på en bensinstation i Sävar i Västerbotten. Stora investeringar Det nya kravet på tillgång till alternativa drivmedel på bensinstationerna i Sverige innebär stora investeringar för många mackägare. Att gräva ner en tank som rymmer miljövänligt bränsle, till exempel etanol, kostar enligt Daniel Bäckman mer än det smakar för små mackar i områden där det inte finns så många bilägare som har fordon som drivs med annat än bensin. Konkurrens löser problemen Men Ingegerd Saarinen, miljöpartistisk riksdagsledamot från Skellefteå, som drivit frågan hårt i många år menar att det problemet kommer att lösas eftersom de alternativa drivmedlen först ska göras konkurrenskraftiga då de helt eller delvis ska befrias från energiskatten. – Vi ska öppna marknaden för andra företag än oljeproducenterna och de tora etanolproducenterna. Det ska bli konkurrens på området, och det är ju till nytta även för mackägarna. Begränsad kunskap om effekter Men forskningen kring etanol och andra alternativa bränslen är fortfarande knapphändig. Thomas Sandström, professor på Lung- och allergikliniken vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå är tveksam till beslutet eftersom det inte är klart idag hur de nya bränslena påverkar kroppen: – Man har alltså väldigt lite kunskap om vad som händer i celler, i luftvägarna och i kroppen hos människor. Och det där är ju någoting som man borde ta reda på innan man sätter det alltför storskaligt i bruk och exponerar folk okontrollerat, säger Thomas Sandström. – Ett exempel var gröndiesel för ett par åt sen då man fick en omfattande symptomatologi av en färgtillsats, som man hade infört utan att alls ta reda på hur nyttigt eller farligt det var.
Maria Höglund
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.