Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trängselavgifter kan ändra bilbeteende

Publicerat fredag 4 oktober 2002 kl 16.55
I regeringens uppgörelse med miljöpartiet ingår trängselavgifter i bland annat Stockholm. Bilisterna skulle få betala för att ta bilen in till stan under rusningstrafik.
Miljöpartiet tror att antalet bilar i Stockholms innerstad kommer att vara ungefär det samma som i dag. Syftet med avgifterna är inte att få stockholmarna att åka kollektivt. –I förlängningen tror jag att det blir en effekt, men initialt blir den stora förändringen att man påverkar trafikflödet, det vill säga att man får bort köerna. Folk ändrar sitt beteende, åker tidigare, åker lite senare. Det har ju visat sig där man haft de här systemen att man helt kunnat eliminera kösituationen, säger Lars Ångström är riksdagsledamot för miljöpartiet. Det enda stället i världen som har trängselavgifter liknande dom som skulle införas i Stockholm är Singapore. Till skillnad från biltullar innebär trängselavgifterna inga tullstationer som bilisterna måste stanna i. I stället installeras ramper med avläsningsutrustning ovanför vägbanan vid infarterna till Stockholm och bakom vindrutan fästes ett datachip och från bilistens konto dras en summa, förmodligen mellan 15 och 30 kronor varje gång bilen passerar avläsningsutrustningen under rusningstrafik. Miljöpartiet vill också att en del av dom pengar som betalas i trängselavgift ska gå direkt tillbaka till bilisterna, i form av att dom får ett SL-kort var i månaden. På så sätt ska bilisterna än mer lockas att välja kollektivtrafiken. På regeringens uppdrag har Stockholmsberedningen sen årsskiftet utrett frågan om trängselavgifter. Bosse Sundling som leder arbetet uppskattar att omkring 10 procent av dom omkring 75.000 som varje dag tar bilen in till stan skulle lockas att åka kollektivt om trängselavgifter infördes. Han uppskattar också att kollektivtrafiken i så fall måste byggas ut med fler dubbelspår, signalsystem och vagnar till en kostnad av omkring 100 miljoner kronor. Hur mycket det skulle kosta att installera trängselavgifter kan ingen svara på i dag, men utrustningen skulle på sikt betala sig själv och även bekosta den utbyggda kollektivtrafiken. Miljöpartiets Lars Ångström tror att Stockholm kommer att ha trängselavgifter i full skala om två år, något som det bland stockholmarna själva råder delade meningar om.
Catarina Malmsberg
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.