Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ökad risk för oljeolyckor i Östersjön

Publicerat torsdag 10 oktober 2002 kl 06.00
Det finns en stigande risk för olyckor och oljeutsläpp, speciellt i Finska viken. Det visar en ny omfattande rapport, som tagits fram av Helsingforskommissionen. Anledningen är att trafiken med oljetankers blir allt tätare i Östersjöområdet.
Hamnarna i Tallinn och St Petersburg expanderar nu och bygger ut. Den nya ryska oljeterminalen Primorsk i Finska viken öppnade förra året. När terminalen är färdig med en andra etapp beräknas den få en kapacitet på 18 miljoner ton olja. Finska viken blir hårt belastad Ryssland planerar ytterligare en oljeterminal i Vysotsk, nära Viborg. Det innebär att den trånga Finska viken kommer att bli mycket hårt belastad med oljetrafik. De kommande 15 åren beräknas oljetransporterna öka med 40 procent i Östersjön. Nära 30 procent av fartygen är över 20 år gamla. – Det är en väldigt mörk sida av trafiken att man använder sig av äldre tankfartyg. Mera fartyg, framförallt av dålig kvalité, innebär i sig en ökad risk säger, Tomas Fagö, räddningstjänstchef vid Kustbevakningen i Karlskrona som är ordförande i Helsingforskommissionens arbetsgrupp för att bekämpa föroreningar från fartyg. Det är ingen som kan hindra att de här fartygen trafikerar Östersjön? – Det kan man inte göra, om inte de olika länderna själva beslutar att man inte ska ta emot vissa typer av fartyg. Men det har man varit väldigt försiktig med eftersom sjöfarten är global och det skulle kunna mötas med olika åtgärder från andra länder som känner sig drabbade. Av de tankfartyg som trafikerar Östersjön är det mindre än hälften, i vissa hamnar bara 20 procent, som är försedda med dubbla skrov. Det dröjer till 2015 innan det blir obligatoriskt med dubbelt skrov. I rapporten från Helsingforskommissionen befarar man att den ökade tankertrafiken kommer att medföra större risk för omfattande oljeolyckor och då menar man inte de flera hundra mer eller mindre avsiktliga små oljeutsläppen, som sker varje år i Östersjön. Ökad risk för tankerolycka Risken ökar också för en stor tankerolycka med ett utsläpp mellan 10 000 och 100 000 ton olja i Östersjöns sårbara miljö. – Där finns alltså ett 30-tal goda oljeskyddsfartug i Östersjön. Men ingen, oavsett hur många fartyg man har, kan möta en stor oljeolycka, på 100 000 - 150 000 ton om detta kommer ut. Det finns ingen organisation i världen som kan möta detta, då blir det skador, säger Tomas Fagö.
Ingrid Gustavsson
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.