Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ökade oljetransporter oroar Finland

Publicerat fredag 11 oktober 2002 kl 12.32
Trafiken på Östersjön väntas öka med 40 procent de kommande åren enligt en rapport från Helsingforskommissionen. En stor del av trafiken koncentreras till Finska viken, eftersom Ryssland nu bygger flera oljeterminaler där och det oroar myndigheterna i Finland. (Ekot)
Förra hösten enades Östersjöländerna om en rad rekommendationer för att höja säkerheten, inte minst för oljetransporterna. Det gäller att oljetankers ska rapportera när de är på väg in till en hamn. De rekommenderas använda lots. Man ska försöka separera trafiken och farlederna. Men i Finska viken är det ett stort problem med korsande trafik, säger Matti Altonen vid det finländska Sjöfartsverket. Allt fler oljefartyg i Finska viken Ett trettiotal färjor och andra fartyg från Tallinn angör dagligen flera hamnar på Finlands sida i Finska viken, samtidigt som tankfartygen korsar rutten åt andra hållet till Primorsk längst in i Finska viken. Sedan Ryssland mist sina hamnar i i Baltikum har hamnarna i Finska viken blivit porten mot Östersjön och den allt viktigare oljeexporten. Ryssland har lovat att bara använda tankfartyg med dubbla skrov, men i övrigt är det omöjligt att reglera trafiken till en annan stat, säger Matti Altonen. ”Oroande” Finland har framfört önskemål om att tankfartyg in i Finska viken inte bara ska lotsas utan även eskorteras av bogserbåtar. För den tilltagande tankertrafiken är oroande, säger Matti Altonen. –Våra vatten och kuster är så nära dessa oljeterminaler, Finska viken är trång och grund, därför finns alltid en risk för tankerolyckor, säger Matti Altonen.
Ingrid Gustavsson
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.