Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Barn som rör sig lär sig mer

Publicerat fredag 18 oktober 2002 kl 07.05
Barn som har schemalagd gymnastik varje dag klarar sig bättre i de nationella proven jämfört med barn som har två timmar gymnastik i veckan. Det visar de första vetenskapliga resultaten från det omtalade Bunkefloprojektet söder om Malmö där barn har gymnastik varje dag.
–Det är framför allt skrivförmågan i svenska och rumsuppfattningen i matematik som påverkats. Där finns det klara skillnader mellan de som fått mera rörelse i skolan och de som bara fått två timmar idrott i veckan, säger idrottsläraren och forskaren Ingegerd Ericsson. Gymnastik varje dag Ingegerd Ericsson har följt barn i årskurs 1 till 3 under tre års tid som har schemalagd gymnastik varje dag. Hon har studerat motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer. Studien visar att de barn som hade sämst motorik var de som gjorde störst framsteg. –De barn som hade motoriska brister när projektet startade är de som har vunnit mest. Men vi ser också att pojkarna har vunnit mest, både motoriskt och vad gäller skolprestattioner. Bättre balans Gymnastik varje dag gav barnen bättre balans och koordination mellan öga och händer jämfört med barn som har gymnastik två timmar i veckan. Och forskaren Ingegerd Ericsson menar att barn som har dålig motorik ofta hamnar utanför på skolgården och på fritiden. –Man har inte tillräckligt bra balans för att ta emot en boll och man kan inte sparka på en boll, man kan inte springa tillräckligt snabbt och smidigt för att delta i andras lekar.
Jens Ericson
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.