Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sverige har törstigast bilar i Europa

Publicerat torsdag 10 maj 2007 kl 12.00

Svensken fortsätter att både köra och köpa de mest bensinslukande bilarna i Europa. Det visar en ny rapport som Naturvårdsverket, Vägverket och Konsumentverket presenterar idag.

Bensinsnåla bilar är inte populära i Danderyd. Enligt rapporten släpper de nya bensin- och dieselbilarna där ut i genomsnitt 23 procent mer koldioxid än de nya bilarna i Ödeshög.

Om alla bilköpare valde den snålaste modellen inom samma storleksklass, men med samma krav på säkerhet, så skulle utsläppen minska med 20 procent.

Kjell Andersson är chef för transport- och energienheten på Naturvårdsverket. 

- Det är ju fortfarande så att Sverige då har den bensintörstigaste flottan i Europa.
Det finns ju mycket pengar och miljöpåverkan att tjäna om bilvalet ändrades.

Viss positiv trend
Svensken skall ha stora och tunga bilar i det så kallade prestigesegmentet, så är traditionen och det är fortfarande stora tjänstebilar som gäller, säger Kjell Andersson på Naturvårdsverket, men allt fler etanol- och gasbilar registreras.

- Det gör ju då att det totalt sett drar ner den genomsnittliga bränslekonsumtionen. Det finns en viss positiv trend här.

Nyregistreringen av miljöbilar varierar kraftigt i landet. I Stockholm registreras till  exempel många nya etanolbilar, men samtidigt står Stockholms bilpark för de största utsläppen i landet. 

- Stockholm ligger rätt risigt till beroende då på att vi har rätt tunga bilar. Det är en stor del utav de här bränsleslukande bilarna,  många av dem är de stora SUVarna då, alltså stadsjeeparna.

Företagen kan göra mer
Svenska företag köpte under förra året en större andel miljöbilar än vad privatpersoner gjorde, samtidigt var företagens bensin- och dieselbilar betydligt mer bränsleslukande och enligt Naturvårdsverket, Konsumentverket och Vägverket så kan företagen göra betydligt mer för att förbättra miljön.

Men det finns ändå några positiva trender enligt rapporten.

- Det är ju det att vi kan se att bränslekonsumtionen per bil går ner. Det är en positiv slutsats.

Sen måste vi bli lite mer européer då vi handlar ny bil?

– Ja absolut, det skiljer ungefär  tjugo procent där emellan medelsnittet inom EU och den svenska flottan. Det finns mycket att göra där, säger Kjell Andersson på Naturvårdsverket.

Jens Ericson, Malmö
jens.ericson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".