Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler företag satsar på barnkalas

Publicerat lördag 19 oktober 2002 kl 12.48
Barnkalas har blivit en mångmiljonindustri. Allt fler företag inser att man kan tjäna pengar på barns födelsedagar och många föräldrar har svårt att stå emot när barnen jämför med andra som fått fira på till exempel hamburgerrestaurangen.
Barnkalas är idag en mångmiljonaffär, bara Mc Donalds har 90 kalasrestauranger och kommer under nästa år utöka det antalet kraftigt. Hur mycket man omsätter på kalasen vill man inte avslöja, men också många andra företag har insett att kalas ger både pengar och marknadsföring. Idag finns till exempel badkalas, bowlingkalas, actionkalas, gocartkalas. Priserna ligger ofta mellan en femtiolapp och upp mot hundra kronor per barn, men det avskräcker inte, tvärtom ökar intresset hela tiden, säger Glenn Johansson som är arrangerar barnkalas på en bowlinghall i Jönköping - Barnkalasen har ökat de senaste åren. Vi får samtal dagligen från folk som är intresserade. För företagen ger kalasen pengar och barnen har roligt, men kraven stegras hela tiden för föräldrarna som har svårt att stå emot trycket. Men Filippa Torstensson i Pingstkyrkan i Jönköping som också gett sig in i barnkalasbranschen med ett eget budgetalternativ, tror inte det handlar om dåliga samveten: - Jag skulle inte vilja säga att man köper sig fri. Vi har så många splittarde hem idag i samhället. De har en liten lägenhet, trångt utrymme och ska man diskriminera då och plocka ut några kompisar när det finns ett alternativ och man kan ta hit hela klassen.
Daniel Rundqvist och Ann-Sofie Karlman, SR Jönköping
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.