Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lugna gator ska ge tryggare cyklister

Publicerat fredag 11 maj 2007 kl 15.26
Ska bli tryggare.

Sverige skall få en ny typ av gata. Fyra städer kommer på försök att införa så kallade cykelfartsgator. Vanlig trafik ska vara tillåten, men måste rulla på cyklisternas villkor. Hastighetsbegränsningen blir 20 km i timmen.

– Jag tycker att det låter fantastiskt och ett första steg mot en helt bilfri innerstad, säger Maja Rantanen, cyklist i Malmö.

Råkar du som cyklist ofta in i situationer som är obehagliga?

– Ja, hela tiden faktiskt, varje dag. Det kan väl delvis bero på mig själv...

Det här att cyklister cyklar hur som helst, är inte det också ett problem?

– Jo, det är väl ett problem att både bilister och cyklister beter sig lite hur som helst. Men det är ju allvarligare för cyklisten eftersom det är den som råkar mest illa ut ifall det skulle hända någonting.

Cykelgatorna kommer att finnas i Malmö, Linköping, Västerås och Örebro. I varje stad kommer det att finnas en till två särskilda cykelfartsgator. I dag är de vanliga gator med en hastighetsbegränsning på 50 km i timmen, men i höst blir det 20 km i timmen för alla fordon.

Tysk idé
Idén med cykelfartsgator kommer från Tyskland. Niclas Nilsson är utredare på Vägverket:

– Tanken är att öka cyklandet och att få cyklisterna att känna sig säkrare och att de har en bättre framkomlighet på den här gatan än andra.

Är det här ett sätt att undvika den cykelanarki som finns i många svenska städer?

– Det här är väl en möjlighet för kommunerna att kunna knyta ihop cykelbanorna i ytterområdena med centrumkärnan. Att försöka hitta ett område där trafikanterna kan dela på ansvar och prioritering under någorlunda lika villkor.

Utvärderas om två år
Om två år ska försöket utvärderas för att bland annat se om cykelfartsgator har ökat cyklandet i städerna.

Ann Leidestedt tror inte att alla kommer att tycka om idén med cykelfartsgator.

– Man kan ju alltid testa. Det är väl bra när man cyklar, men tråkigt när man kör bil.

Jens Ericson, Malmö
jens.ericson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".