Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bilbranschen slarvar med miljömärkning

Publicerat söndag 13 maj 2007 kl 10.49

Trots att svensk bilpark är smutsigast i Europa fortsätter bilbranschen att nonchalera lagens krav på klimat- och miljömärkning. Bara tolv procent av bilannonserna i Ekots undersökning följer lagen och miljömärker bilarna korrekt. Hela 21 procent, var femte annons, är helt utan miljömärkning.

Slarvet har pågått i åratal och branschen riskerar böter, säger Göran Andersson, avdelningsdirektör på Konsumentverket.

”Allt viktigare med miljöinformation”
– Det har ska tydligt framgå för konsumenterna och det blir allt viktigare för varje dag som går att man verkligen får tydlig information om det här. Vi skulle vilja se en ordentlig skärpning, säger han.

Enligt gällande EU-direktiv och svensk lag ska nybilsannonser ange tre viktiga miljöfaktorer hos bilen: miljöklass, bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Texten ska vara ”lätt läsbar och får inte vara mindre framträdande än annan lämnad information”.

”Uppgifterna ska utan svårighet kunna uppfattas även vid en flyktig kontakt med marknadsföringen.”

Slarv med direktiv i ett decennium
Men det här har bilbranschen enligt Konsumentverket slarvat med ända sedan direktivet kom på 1990-talet.

Nu har Ekot undersökt 230 nybilannonser från stora svenska dagstidningar under några vårveckor och bara tolv procent av annonserna är korrekt miljömärkta, medan 21 procent, var femte annons, helt saknar märkning.

Värst är Mercedes Benz med 16 inkorrekta nybilsannonser varav tolv helt saknar miljöinformation.

När Ekot besöker återförsäljaren Bernats Bilhall i Stockholm saknar även de silverglänsande Mercedesbilarna miljömärkning och marknadschef Bo Somberg vägrar att låta sig intervjuas.

”Beklagligt”
– Jag tycker att det är beklagligt och dåligt från vår sida. Vi ska göra allt för att följa de regler som finns, säger Magnus Fager, Mercedes varumärkeschef i Sverige.

Annars är bilannonsernas miljömärkning rena Vilda Västern. I mer än var tredje annons går miljötexten knappt att läsa. Flest annonser med millimetertext har Subaru följt av Audi, Citroën, Jeep och Seat. Eller så saknas viss märkning som Volkswagens svårlästa annonser utan klimatutsläpp.

Det är alltså inte lätt för bilköparna att få den tydliga kunskap om bilens klimatpåverkan som lagen kräver.

Svenska bilar släpper ut mest
I veckan kunde Ekot berätta att svenska bilar ger mest utsläpp i hela Europa.

– Man får det bestämda intrycket av att bilbranschen skäms för sina produkter och de vill inte berätta om viktiga prestanda på de grejor som de säljer, säger Magnus Nilsson, trafikexpert på Naturskyddsföreningen.

– Vi vet att de här reglerna finns och vi kan bara be om ursäkt och göra en pudel. Det är det enda jag kan säga, säger Bertil Molldén, vd på branschorganisationen Bil Sweden.

Per Gulbrandsen
per.gulbrandsen@sr.se


230 granskade annonser under ett par veckor i mars och april 2007 (DN, SvD, GP, Sydsvenskan, AB, Expressen)

Så här såg efterlevnaden ut vad gäller lagens krav på angiven bränsleförbrukning, klimatutsläpp och miljöklass:

RESULTAT:
A. Samtliga miljö- och förbrukningsuppgifter fullt läsbara: 27 annonser (12 procent)

B. Full läsbart men en av miljöuppgifterna saknas: 11 annonser (5 procent)

C. Alla miljöuppgifter med - men i mindre stil än övrig text: 58 annonser (24 procent)

D. Alla uppgifter med - men i närmast oläsbar text: 86 annonser (37 procent)

E. Miljömärkning saknas helt: 48 annonser (21 procent)

BILMÄRKEN:
E. Miljömärkning saknas helt: 48 annonser (21 procent)
- Mercedes Benz: 12 annonser
- Volvo: 8 annonser
- Ford, Dodge, Renault: 3 annonser vardera
- Honda (kallas ”Bästa Miljöbil”): 3 annonser
- Audi, Seat, LandRover, Saab, BMW: 2 annonser vardera
- Smart (kallas”Miljöbil”): 1 annons
- Toyota, Skoda, Mazda, Kia, Suzuki: 1 annons vardera

D. Alla uppgifter med men närmast oläsbar text: 86 annonser
- Subaru: 10 annonser
- Audi: 8 annonser
- Citroën, Jeep, Seat: 7 annonser vardera
- Ford, Chrysler: 6 annonser vardera
- VW, Hyundai, Kia: 4 annonser vardera
- MB, Toyota, Mini: 3 annonser vardera*
- Volvo, Alfa, Peugeot, Mitsubishi, Skoda, Fiat: 2 annonser vardera
- Renault, Mazda: 1 annons vardera

C. Alla uppgifter med men i mindre stil än övrig text: 58 annonser
- Saab, Hyundai: 7 annonser vardera
- Peugeot, Opel: 6 annonser vardera
- Ford, Skoda, Honda: 5 annonser vardera
- Toyota, Mazda, Chevrolet: 3 annonser vardera
- Volvo, Renault, Suzuki, Kia: 2 annonser vardera

B. Läsbart men med enbart bränsleförbrukning och miljöklass angiven: 6 annonser
- Volkswagen: 6 annonser

B. Läsbart men med enbart förbrukning + klimatutsläpp angivet: 5 annonser
- Volvo: 3 annonser
- MB, Smart: 1 annons vardera

A. Samtliga miljö- och förbrukningsuppgifter fullt läsbara: 27 annonser
- BMW: 6 annonser
- Saab: 4 annonser
- Volvo, Renault, Ford, Opel, Chevrolet: 2 annonser vardera
- MB, Kia, Hyundai, Jaguar, Suzuki, Skoda, Mazda: 1 annons vardera

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".