Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Datorsystem ska stoppa trötta förare

Publicerat onsdag 16 maj 2007 kl 03.00

Runt 20 procent av alla trafikolyckor beror på att föraren somnar bakom ratten. Den bedömningen gör Statens väg- och trafikforskningsinstitut, VTI, som försöker utveckla ett datoriserat varningssystem för trötta förare.

– Att vi jobbar med de här frågorna i dag beror ju på att vi har sådana här trötta förare på vägarna redan nu, säger trafikforskare Anna Anund.

På Anna Anunds datorskärm visas en videosekvens av en man som förtvivlat blinkar med ögonen i ett försök att hålla sig vaken. Men snart somnar han in. Hade mannen befunnit sig på en riktig väg, och inte en testbana, så hade det kunnat gå riktigt illa.

Många kör trötta
Trots en uppenbar olycksrisk så sätter sig många trötta förare ändå bakom ratten och kör. Något som

Statens väg och trafikforskningsinstitut, VTI, nu försöker sätta stopp för.

Under vintern har VTI testat ut ett datoriserat system som mäter trötthet. Föraren varnas med vibrationer som känns som små stötar och ett röstmeddelande spelas upp. Den säger till att det är dags att stanna bilen och ta en paus.

40 testpersoner har hittills fått prova varningssystemet. Med sömnbrist i kroppen har de kört runt på en testbana. Samtidigt har VTI undersökt hur förarna reagerar på varningssignalerna.

Trodde inte på varningssignalerna
En av dem som deltagit i testet är Katharina Wagell. Första gången systemet signalerade trodde hon inte riktigt på det.

– Jag tyckte inte att jag var så trött när systemet först gick igång. Och jag piggnade till lite när de första stötarna kom, men efter det förstod jag varför varningarna kom. Man får sig en tankeställare, säger hon.

VTI har nu lämnat in en ansökan till regeringen om att få genomföra testet på riktiga vägar. Får den klartecken så kommer försöken att genomföras i höst. Men på ett säkert sätt. Testpersonerna får en körledare med sig in i bilen. Trafikforskare Anna Anund menar att en sådan test är nödvändig.

– Vi måste gå ut på riktig väg om vi ska kunna få en uppfattning om de här systemen. Det kan vi inte få på en testbana där hastigheten är 50 till 70 kilometer i timmen. Vi måste komma ut i riktig körning på vägar där man normalt sätt blir trött, säger hon.

Anna Eriksson
anna.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".