Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SAS varslar om lockout

Publicerat onsdag 16 maj 2007 kl 18.06
Arbetsgivaren trappar upp koflikten.

Konflikten mellan flygbolaget SAS och den HTF-anslutna kabinpersonalen trappas upp. Facket har tidigare varslat om strejk från den 25 maj och nu varslar arbetsgivaren om lockout från den 28 maj.

– Den här lockouten markerar hur allvarligt vi ser på en strejk, och de konsekvenser den kan få för våra kunder. Vi gör det här för att vi förväntar oss att den kommer att påskynda lösningen av konflikten, säger Anders Ehrling som är vd på SAS Sverige.

Oacceptabla lönekrav
Nu har också medlare kallats in för att försöka lösa upp knutarna. Men läget ser ut att vara låst och arbetsgivarsidan talar om oacceptabla lönekrav från HTF.

– Vi har erbjudit ett avtal i nivå med marknaden i övrigt. Det innebär en löneuppgörelse på 10,2 procent över tre år. Men vi har mötts av motkrav som innebär kostnadsökningar på drygt 25 procent per år, och det är givetvis omöjligt, säger Anders Ehrling.

Tommy Mases, tillförordnad förhandlingschef på tjänstemannaförbundet, HTF, hävdar å sin sida att lönefrågan ännu inte kommit upp på bordet - siffrorna från Anders Ehrling säger han sig inte känna igen.

– Jag vet att inte var han har fått dem ifrån och vad som ingår i hans siffror. Jag tänker inte kommentera det mer än att det verkar överdrivet att gå ut och prata om det i de termerna just nu, när medling pågår, säger han.

Vad är det ni kräver?

– När det gäller lön har vi överhuvudtaget inte gjort något. För våra medlemmar är det viktigaste pauserna och återhämtnings- och arbetslivsfrågorna. Det är viktigare än lönerna, så har man uttryckt det, säger Tommy Mases.

Drygt 800 kabinanställda i strejk och sedan lockout skulle innebära att det mesta av flyget i Sverige ligger nere - både inrikesflyg och utrikesavgångar.

Ber om ursäkt
Den senaste tiden har SAS drabbats av ett annat problem i och med bristen på flygledare som lett till långa förseningar och strandsatta passagerare. Anders Ehrling är förstås medveten att en konflikt nu, med flygplatskaoset i färskt minne, riskerar att slå hårt mot varumärket SAS.

– Jag vill be våra kunder om ursäkt för den osäkerhet som det här varslet innebär. Samtidigt är det så att vi inte kan acceptera de kostnadsökningar som motkraven innebär, säger han.

Sören Granath
soren.granath@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".