Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårbegripliga elräkningar ska förenklas

Publicerat onsdag 23 oktober 2002 kl 12.00
Genom fjärravläsning och slopad förskottsbetalning ska krångliga elräkningar snart vara ett minne blott, i alla fall för Vattenfalls kunder. Företaget erkänner nu att deras räkningar har varit alltför svårbegripliga och satsar 600 miljoner på att förenkla mätning och fakturering.
– Det är onödigt krångligt. De kunde göra det mycket enkelt tycker jag, säger elkunden Lennart Delstrand Förstår du din elräkning? – Jag kollar inte så väldigt noga. Jag tittar på min mätare och ser att det stämmer och sen bryr jag mig inte så mycket om de andra siffrorna. Då får man ju sitta där en hel dag. Många elkunder har i dag svårt att förstå sina elräkningar, som innehåller information om såväl elkostnad, nätavgifter, skatt som beräknad förbrukning. Vattenfall, en av landets största eldistributörer, med 900 000 kunder, tar nu åt sig av detta och lovar förenkling. All förskottsbetalning av elförbrukning ska nu försvinna för Vattenfalls kunder och fjärravlästa elmätare ska inom dom närmaste tre åren installeras hos samtliga storförbrukare av el, däribland alla villaägare, vilket gör att de kan månadsvis ska kunna betala efter faktiskt förbrukning. Elkunder i lägenhet, som inte har så varierande elförbukning, ska få möjlighet till ett fast elpris som möjliggör betalning via autogiro och internet. Dom 600 miljonerna som satningen kostar ska inte slå mot kunderna lovar Vattenfalls koncernchef Lars Josefsson men frågan är om även dom andra elbolagen kommer följa efter. – Det vet jag inte, vi lever ju på en konkurrensutsatt marknad. Jag tror säkert att företag kommer att följa efter, säger Lars Josefsson.
Anna Lithander
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.