Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tuffa tider för rysk bilindustri

Publicerat torsdag 24 maj 2007 kl 17.10

Bilindustrin har goda tider i Ryssland. Bilförsäljningen har ökat enormt, men det är de utländska bilmärkena som står för den största ökningen. Ryska topptillverkaren Autovaz i Toliatti kämpar i motvind. Talande nog har inte ens stans bästa taxibolag valt hemtillverkade Lada utan kör tjeckiskt.

– Alla kör Skoda, vi är ett sådant taxibolag. Det är status och konkurrens att vi kör dessa silverfärgade bilar, som alltid är rena och med belevade taxichaufförer, berättar Valja.

Hon bär själv syn för sägen. I jeans, vit tröja, välmanikyrerad och blond ser hon egentligen mer ut som en affärskvinna än en taxichaufför.  Men Valja är taxistka, en av två kvinnor som arbetar i taxibolaget i Toliatti, den ryska bilstaden framför andra.

Här vid Volgafloden 100 mil från Moskva är alla beroende av bilindustrin Avto Vaz. Här byggs Lada och Chevy Niva, en fyrhjulsdriven högre jeep, som är ett samarbete mellan Chevrolet och den ryska jätten. Den produktionen läggs ned nu. Lönsamheten har inte varit god nog.

Svårt konkurrera med utländska märken
Trots nya modeller har den ryska bilfabriken svårt att konkurrera med utländska bilmärken. Den utländska bilförsäljningen ökade med 69 procent från förra året till april i år. Valja har en förklaring varför ryssar hellre köper utländsk än ryskt.

– Färre köper de ryska, för kvaliteten är bättre i de utländska bilarna som Ford, säger hon.

Och hon är inte ensam om den uppfattningen. De flesta som har råd väljer utländska bilar för att de då slipper irriteras över de småfel och ständiga småreparationer som Ladaägare drabbas av.

Valja vet och kan jämföra, i tjänsten kör hon den tjeckiska Skodan, men hennes egen bil är en Lada 10.

– Sedan jag började köra den här bilen har jag svårt att ens sitta i min egen, säger hon. Det är så stor skillnad.

Hon är född i Toliatti och vet att 140 000 anställdas jobb hänger på att ryssar börjar köpa Lada igen. Men då krävs en uppryckning, tycker hon.

Maria Persson Löfgren, Toliatti
maria.persson_lofgren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".