Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Undersökningen kring Estonia håller inte

Publicerat lördag 26 maj 2007 kl 03.00
Estonia sjönk hösten 1994.

Den officiella dykundersökningen av passagerarfartyget Estonia hösten 1994 hade stora brister. Det säger chefen för Sjöfartsinspektionen, Johan Fransson, som var ansvarig för dykexpeditionen.

Han medger nu att Estonia kunde ha undersökts betydligt noggrannare.

– Självklart skulle man kunna gjort saker och ting annorlunda och hade man vetat alla de frågor som ställs idag så är det självklart att man hade lagt upp undersökningen på ett annat sätt. Men det var ju ingen som ställde de frågorna då, säger han.

Flera frågor är inte besvarade
Det är fortfarande en rad frågor som är obesvarade efter Johan Franssons dykexpedition 1994.

Han säger själv att det bara var två uppdrag som styrde. Dels regeringens uppdrag att se om fartyg och kroppar gick att bärga och dels ett uppdrag från haveriutredningen för att bekräfta deras förutbestämda teori om hur haveriet gick till.

Dykundersökningen kunde ha gjorts bättre, enligt Johan Fransson, om uppdraget varit att leta efter fler haveriorsaker.

Nio sjunkförlopp
Nu snart 13 år efter haveriet arbetar forskarna med nio olika alternativa sjunkförlopp, bland dessa även en möjlig explosion.

Forskarna kommer att arbeta med att utesluta de teorier som är minst troliga och sedan görs modellförsök i bassäng på skeppsprovningsföretaget SSPA i Göteborg där Björn Allenström arbetar.

– Vi kommer att göra en hel modell av Estonia med överbyggnad, med ett antal öppningar och låta modellen ta in vatten, få en kraftig slagsida, kapsejsa och sedan sjukna. Det blir en verifiering av det scenario som vi tror är det mest sannolika, säger han.

Känner tillförsikt
Miljöpartisten Lars Ångström har bland annat kritiserat den officiella haveriutredningen från 1997 som inte förklarar hur Estonia kunde sjunka så snabbt.

Det var han som fick regeringen att beställa ny forskning om sjunkförloppet, och han är mycket positiv till forskarnas arbete som ska vara klart i mars nästa år.

– Jag känner ganska stor tillförsikt att det fortsatta utredningsarbetet har förutsättningar att kunna klarlägga vad som har hänt och den verklige olycksorsaken. Därmed kan det också bli möjligt att fastställa ansvar, säger Lars Ångström.

Erik Ridderstolpe
erik.ridderstolpe@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".