Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Risk för giftig potatis i nya förpackningar

Publicerat lördag 26 maj 2007 kl 12.30

Den svenska potatisbranschen försöker vända nedåtgående försäljning med genomskinliga förpackningar och breda exponeringsbord. Ekots besök i tio livsmedelsbutiker i Stockholm visar att den här genomskinlighetstrenden slagit snabbt men också hur den ljuskänsliga knölen ofta reagerar på detta med att bli grön och giftig.

På Hemköp Åhléns står frukt och gröntansvarige Bengt Björkman och plockar gröna knölar från potatisbordet.

– Det är inte bra. Egentligen skulle det vara helt mörkt. Men nu när folk vill plocka potatis för potatis i lösvikt får vi ta den här smällen att plocka undan grön potatis, säger han.

Det är också en trend nu att man säljer potatis i helt genomskinliga förpackningar.

– De packas kontinuerligt i svarta tråg med genomskinlig topp. Personalen i butiken får gå igenom det här kontinuerligt så det inte är grön potatis.

Vore det inte bättre att ha en mörk förpackning som förr i tiden?

– Jo, men konsumenten vill se vad man köper.

Du skyller på kunderna?

– Nej, vi från butikssidan har nog lärt kunderna, också.  

Tuff konkurrens
Vår älskade knöl potatisen har det tufft. Pasta, ris och bulgur och debatten om höga GI-värden bidrar till att potatisförsäljningen halverats på några decennier.

Men nu slår knölbranschen tillbaka med ett större sortutbud och genom att sätta ljus på varan. Ekots rundvandring i ett tiotal ICA-, Coop och Hemköpbutiker i Stockholm City visar att alla kedjor nu dels säljer potatis i genomskinliga plastförpackningar, dels löst på stora belysta bord.

Men medan potatis mår bra i mörker och svalka reagerar den negativt på ljus och värme. Då blir den snart grön av giftet solanin som ger oss magknip och kan vara farligt i höga halter. Branschen tar alltså en kalkylerad risk med den nya exponeringstrenden.

– Därför har vi egentligen dubbla alternativ, vi har förslutna påsar och transparanta. Men vi ser ändå att kunden väljer att köpa den transparanta förpackningen. Nu har vi faktiskt tagit bort belysning i taket och vi kommer att rikta bort ännu mer belysning och mörklägga runt potatisbingen, säger Cristoffer Mellkvist som är handlare på ICA:s Saluhall på NK.

”Potatisen måste exponeras”
I Årsta Partihallar utanför Stockholm lastas tonvis med potatis om på enorma lagerytor där grossisternas truckar ilar fram och tillbaka.

Jens Eriksson, marknadsansvarig på branschorganisationen Svensk Potatis visar runt. Han menar att potäterna måste ut ur de mörka butikshörnen och att giftrisken i ljuset är priset för att potatisen ska leva vidare i svenska kök. Och enligt Jens Eriksson släpper de nya plastförpackningarna bara in halva UV-strålningen.

– Dilemmat som vi har haft i branschen är hur vi ska exponera vår produkt så att vi ändå behåller greppet om marknaden i konkurrens med andra baslivsmedel. Men grön potatis ska vi inte äta och helst ska vi inte över huvudtaget ha någon grön potatis på marknaden.

– Men tyvärr är det ett dilemma i att å ena sidan vill vi att den ska synas för att vi vill att folk ska få en möjlighet att köpa den, å dels vill vi inte att den ska ligga där för länge så att den blir grön. Så visst, det finns ett dilemma i det, säger han.

Per Gulbrandsen
per.gulbrandsen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".