Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Göteborg starkaste varumärket i landet

Publicerat måndag 28 maj 2007 kl 08.26

Trots goda förutsättningar så är det inte Stockholm som är Sveriges starkaste varumärke bland kommunerna.

I stället är det Göteborg som kniper förstaplatsen, anser i alla fall landets samlade kommundirektörer. Men enligt Stockholms finansborgarrådet Kristina Axén Olin så är varumärkesfrågan numera högt prioriterat.
- Det stämmer att Stockholm har spretat väldigt mycket. Man har haft alla möjliga olika varumärken och profilerat Stockholm under olika logotyper och allt möjligt annat.

- Men nu har vi samlat oss under  ”the Capital of Scandinavia” som vi är väldigt överens om i hela regionen tillsammans med näringslivet och branschen så att nu marknadsför vi Stockholm väldigt hårt med ett gemensamt varumärke, säger Kristina Axén Olin.

Göteborg vinnaren
Men det är Göteborg som rankades högst av landet kommundirektörer, i alla fall i den här enkäten som gjort av konsultföretaget Örlings Pricewaterhouse Coopers. Stockholm får nöja sig med andraplatsen. 

Göteborgarna är framför allt bra på att samarbeta i sin region och det handlar inte minst om evenemangsutbudet. I Göteborg finns den starke mannen Göran Johansson, men i Stockholm finns inte någon stor samlande ledargestalt, är en kommentar till undersökningen.

Stockholm behöver göra mer
Som landets politiska och finansiella centrum har Stockholm potential att bli ett betydligt starkare varumärke, men det görs för lite i dag, säger Jan Sturesson som hållit i undersökningen.
-  Jag tror att det helt enkelt finns ett visionärt underskott att lansera stockholmsregionen. Det räcker inte att vara vacker man måste vara spännande också. Här tror jag man behöver skapa ett antal signaler både när det gäller vidare arkitektur spektakulära evenemang.

- Men framförallt kunna berätta berättelsen, drömma drömmen om framtiden som visar vart är Stockholm på väg. Det handlar inte minst om att vara attraktiv för alla olika universitet och pengar till dem, det vill säga att man vet att här är en extremt offensiv forskarmiljö, säger Jan Sturesson, vid Öhrlings Pricewaterhouse Coopers.         

Sören Granath
soren.granath@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".