Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Köplust avgörande för tillväxten

Publicerat måndag 28 oktober 2002 kl 07.57
Frågan när Sveriges ekonomi ska vända uppåt på allvar får alla konjunkturbedömare att klia sig i huvudet. Läget är osäkrare än på mycket länge, och det beror på att den framtida tillväxten, i stor utsträckning, bestäms av vilket köphumör vi är på eftersom den privata konsumtionen blir avgörande.
Den privata konsumtionen, utgör mer än hälften av BNP, alltså värdet av alla varor och tjänster. Den som ska försöka spå den ekonomiska framtiden måste alltså försöka lista ut svenskarnas köplust. Mer pengar i plånboken borde leda till högre konsumtion. Men så är det inte alltid. I år ökar hushållens inkomster efter skatt med över fem procent. Men trots det ser konsumtionen bara ut att öka med lite drygt en procent. Att svenskarna håller i sina nya slantar brukar förklaras med oro inför framtiden. För att utläsa konsumenternas framtidstro använder prognosmakarna enkätundersökningar om vad hushållen tror om sin och landets framtida ekonomi. Starkare tro på framtiden ger högre konsumtion. Men inte heller det fungerar speciellt bra för att mäta humöret. Svenskarna tror på bättre ekonomiska tider för egen del, men vågar ändå inte sätta sprätt på pengarna. I USA är det precis tvärtom. Där förutspår konsumenterna en dyster framtid, bara för att sedan gå och shoppa som aldrig förr. De nyckfulla konsumenterna ställer alltså till det ordentligt för konjunkturoraklen. Nästa år kommer hushållens inkomster att öka betydligt långsammare än i år. Trots det räknar prognosmakarna med att konsumtionen i Sverige ska öka dubbelt så mycket som i år. Det är alltså en ordentlig humörförbättring som de räknat fram.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.