Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Chavez stämmer CNN

Publicerat tisdag 29 maj 2007 kl 12.04
Tusentals studenter protesterade mot Chavez beslut att stänga en tv-station.

I Venezuela växer protesterna mot president Hugo Chavez efter att han släckt ned den populära tv-kanalen RCTV. Natten till tisdag ledde protesterna till sammandrabbningar mellan poliser och demonstranter. Samtidigt blir regeringen allt tuffare i sin mediepolitik och stämmer nu två tv-kanaler, bland dem CNN.

Polisen använde tårgas och sköt med gummikulor mot demonstranterna i huvudstaden Caracas under den femte dagen i rad av protester. Demonstranterna är rasande över det de anser är ett hot mot det fria ordet. Många sörjer också sina favoritprogram, som populära tv-såpor. Flera blev skadade under tumultet, bland dem också en polisman. Också i flera andra städer pågick protesterna.

Det var i helgen, efter över 50 år i etern, som den privatägda oppositionella tv-kanalen RCTV stängdes och gick ned i svart. Men på hemsidan sjunger fortfarande en entusiastisk kör en reklamsång för kanalen. Landets egensinnige och kontroversielle president socialisten Hugo Chavez anklagar kanalen för att bekämpa regeringen. Istället har RCTV ersatts av en socialistisk kanal. Samtidigt har inrikesministern meddelat att Venezuelas regering beslutat att stämma två kanaler för förtal av Chavez.

Tillbakavisar anklagelserna
Amerikanska CNN anklagas för att ha kopplat ihop presidenten med terrornätverket al-Qaida genom att visa bilder av Chavez och en terroristledare samtidigt. Men CNN förnekar bestämt att den ägnar sig åt en kampanj mot Chavez. Enligt CNN hade två nyhetsinslag om olika ämnen satts ihop i ett programavsnitt. Däremot ber kanalen om ursäkt för att bilder i ett annat tv-inslag om demonstrationerna i Venezuela blandats ihop med bilder från Mexico.

Regeringen stämmer också den inhemska tv-kanalen Globovision som påstås ha uppmuntrat till mord på Chavez, genom att i ett särskilt sammanhang visat bilder på mordförsöket 1981 på dåvarande påven Johannes Paulus. Kanalen tillbakavisar anklagelserna.

Chavez har flera gånger sedan han tillträdde 1999 hamnat på kollisionskurs med medierna. Nu uttrycker bland annat EU och organisationen reportrar utan gränser oro för Chavez hårda mediepolitik.

Beatrice Janzon
beatrice.janzon@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".