Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Krav på bättre alkolås

Publicerat torsdag 31 maj 2007 kl 11.31
Klicka för grafik.

Andelen omkomna bilförare som är påverkade av alkohol ökar. Mer än fyra av tio förare som dog i trafiken föra året hade druckit, enligt siffror från Vägverket. Nu kommer krav från flera håll på att snabba på utvecklingen av alkolås.

Enbart kontroller och information räcker inte för att komma åt rattfylleriet menar Tomas Carlson på trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

– Den här gruppen har ofta ett alkoholberoende och är alltså inte särskilt mottagliga för vare sig kampanjer eller övervakning. Därför är det ännu viktigare, nu ni när vi har en ökande tillgång och ett ökande alkoholintag, att snabbt kommer fram till en teknisk lösning, säger han.

Slippa blåsa hela tiden
Samtidigt som många andra typer av dödsolyckor minskar så gäller det inte de där alkohol finns med i bilden. Ofta är det unga män som är inblandade där informationskampanjer och fler kontroller inte tycks bita.

Lösningen enligt flera trafiksäkerhetsorganisationer som både MHF och NTF är istället tekniska. Alkolås har diskuterats i flera år, men Thomas Carlson efterlyser en ny generation alkolås för att de ska få genomslag, där till exempel bilen mäter kupéluften eller där ratten känner av beteendet, och där alla nyktra förare slipper ett ständigt blåsande.

Sverige bör bli försöksland
– Det är svårt att föreställa sig att 99.8 procent av alla bilister som ju faktiskt kör nyktra varje dag aktivt ska behöva bevisa för sin bil att de är nyktra, säger Thomas Carlsson.

NTF vill nu att regeringen använder ordförandeåret i EU om två år för att föra fram frågan, och få Sverige att bli försöksland för obligatoriska alkolås från år 2012.

Påskynda utvecklingen
– Sverige lämpar dig alldeles utmärkt för att bli ett försöksland inom EU för obligatoriska alkolås. Om bilindustrin får klart för sig att det är ett sådant beslut på gång kommer man också att påskynda den här utvecklingen av intelligenta alkolås, säger Thomas Carlsson.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson är ändå tveksam till att sätta upp några årtal. Hon säger via sin pressekreterare att hon tror att markanden själv kommer reglera tekniken, om den blir bättre och billigare. Det är just på teknikutvecklingen hon nu vill satsa i första hand. Samtidigt väntas flera lagskärpningar kring rattfylleri.

Nytt förslag kommer
Det förslag den förra regeringen la fram om hårdare straff, drogs tillbaka efter lagteknisk kritik, men har nu setts över och läggs åter fram i sommar.

Dessutom förbereder justitiedepartementet ett förslag om utökade möjligheter till alkoholkontroller vid gränser och färjeläger där även tull och kustbevakning ska kunna få möjlighet att ta prover. När det förslaget kommer är fortfarande oklart.

Daniel Rundqvist
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".