Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Regeringen säger ja till Citybanan

Publicerat torsdag 31 maj 2007 kl 12.01
Åsa Thorstensson.

Regeringen har bestämt sig för att ge Banverket uppdraget att bygga Citybanan trots att projektet blivit dyrare än beräknat. Citybanan ska byggas för att öka kapaciteten till och från Stockholm och undvika den flaskhals som i dag bildas när den södergående trafiken ska ta sig förbi Gamla stan.

– Med Citybanan möter vi både nuvarande och framtida behov av att skapa ett flöde till och från Stockholm, som är en mycket större region än vi tidigare haft en relation till, säger infrastrukturminister Åsa Thorstensson.

När den borgerliga regeringen tog över frös man också bygget av tågtunneln Citybanan i Stockholm, för att regeringen tyckte att bygget var för dyrt.

Klart efter utredning
Efter nya utredningar säger regeringen idag ja och ger Banverket i uppdrag att fortsätta arbetet med tunneln.

Här på Banverkets driftcentral i Stockholm ser man all in- och utpasserande tågtrafik på en jättestor blinkande tavla.

Det finns en tydlig flaskhals där alla tåg som ska söderut eller kommer söderifrån måste passera Gamla stan.

Den kallas här Stockholms getingmidja, berättar Lars Harrysson, som är operativ chef.

– Det är en grafisk tidtabell, där det är väldigt tätt med tåg. Det innebär att vi inte kan öka på antalet tåg under de mest attraktiva tidpunkterna i rusningstid, säger Lars Harrysson.

Ny väg 2017
Pendeltågen ska enligt planerna från och med år 2017 passera genom Citybanan under jord.

Flera regioner som ligger på pendlingsavstånd kommer att vara med och betala sammanlagt två miljarder kronor.

--Det känns jättebra att vi nu kan avföra lösningen med det tredje spåret. Det är Citybanan som behövs för att klara tågtrafiken in och ut ur Stockholm och hela Sverige, säger Jan Owe-Larsson, som är ordförande för regionförbundet Östsam.

Sammanlagt beräknas tunneln kosta 16 miljarder. Även Stockholms stad och landsting är med och betalar sammanlagt fyra miljarder.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson vill idag inte säga exakt hur mycket pengar staten kommer gå in med.

Johanna Sjövall
johanna.sjovall@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".